De Discovery Sport** behaalde opnieuw een Euro NCAP-veiligheidsscore van vijf sterren. Daardoor hebben alle Range Rover-, Discovery- en Defender-modellen nu een maximale veiligheidsscore.
De Discovery Sport werd in 2014 gelanceerd met een score van vijf sterren. De veelzijdige gezins-SUV, die in 2022 opnieuw werd getest volgens nog strengere normen, behaalde opnieuw vijf sterren, met een verbeterde score van 89 procent voor de bescherming van kinderen, 71 procent voor zwakke weggebruikers en 85 procent voor de veiligheidssystemen. Voor de bescherming van volwassen inzittenden scoorde hij 84 procent.
Met zijn vijfsterrenscore voegt de Discovery Sport zich bij de Discovery, Defender en Range Rover Evoque, Range Rover Velar, Range Rover Sport en Range Rover, dankzij tientallen jaren ervaring met actieve en passieve veiligheidssystemen.
Thomas Mueller, Executive Director Product Engineering bij Jaguar Land Rover: “Het is onze ambitie om de veiligste voertuigen te ontwerpen en bouwen voor onze klanten. Digitale innovaties en de introductie van nieuwe rijhulpsystemen hebben ons in staat gesteld om de veiligheidsnormen op het hoogste niveau te houden zonder te raken aan de veelzijdigheid en capaciteiten van voertuigen die het Discovery-logo dragen.”
Bij zijn lancering in 2014 gaf de Discovery Sport de toon aan in het segment van de compacte SUV’s. Hij introduceerde de baanbrekende voetgangersairbag en autonome noodremhulp van Land Rover. Die werden sindsdien verbeterd met nieuwe radartechnologie en geüpdatete 2 algoritmes om de capaciteiten ervan uit te breiden. Andere verbeteringen zijn de hertekende hoofdsteunen en veiligheidsgordels op de tweede rij en de toevoeging van de Multi Collision Braking-technologie.
De Land Rover Discovery Sport biedt o.a. de volgende geavanceerde rijhulpsystemen:
• Autonomous Emergency Braking (AEB) – met naar voren gerichte radars en camera’s helpt AEB voertuigen, voetgangers en fietsers voor de wagen, of tegenliggers en fietsers op een aangrenzende rijstrook te identificeren wanneer de wagen links of rechts afslaat. AEB identificeert nakende risico’s en remt af om de ernst of impact te beperken.
• Lane Keep Assist – controleert de wegmarkeringen om onbedoelde veranderingen van rijstrook te detecteren. Als het voertuig de grens van een rijstrook wil overschrijden, wordt een rotatiekracht op het stuurwiel uitgeoefend om de beweging tegen te gaan.
• Emergency Lane Keep Assist – helpt om stuurcorrecties aan te brengen wanneer het systeem vaststelt dat de wagen te dicht bij een van de wegranden zit en op een aangrenzende rijstrook terechtkomt waar tegenliggers worden gedetecteerd.
• 3D-omgevingscamera en ClearSight Ground View – het omgevingscamera-systeem biedt een 3D-beeld van 360° rond de wagen en kan tijdens manoeuvres verschillende beelden tegelijk weergeven op het aanraakscherm. Het geeft de bestuurder gedetailleerde informatie over zijn omgeving. ClearSight Ground View stelt bestuurders in staat om de onzichtbare ruimte vlak voor of onder de motorkap te bekijken op het centrale aanraakscherm.
• Adaptieve snelheidsregelaar – de adaptieve snelheidsregelaar houdt een ingestelde kruissnelheid aan. De rijsnelheid neemt automatisch af wanneer een langzamer rijdend voertuig op de rijstrook wordt gedetecteerd.
De Discovery Sport blijft de meest capabele en veelzijdige compacte SUV met 5+2 zitplaatsen en de beschikbaarheid van een oplaadbare hybrideversie P300e, die een zuiver elektrisch rijbereik tot 60 kilometer en een CO2-uitstoot van 34 g/km biedt. * Snelladen op gelijkstroom is eveneens standaard, met tot 80 procent opladen in 30 minuten.
*Elektrisch rijbereik WLTP TEL. De vermelde cijfers zijn het resultaat van officiële tests door de constructeur conform de EU-wetgeving en met een volledig opgeladen batterij. Enkel voor vergelijkingsdoeleinden. De werkelijke cijfers kunnen verschillen. De CO2-uitstoot, het brandstofverbruik, het energieverbruik en het rijbereik kunnen verschillen naargelang de rijstijl, de omgevingsomstandigheden, de lading, de gemonteerde banden en accessoires, de exacte route en de batterijtoestand. De rijbereikcijfers zijn gebaseerd op een productiemodel en een gestandaardiseerd traject.
**De geteste wagen was een niet-PHEV Discovery Sport van modeljaar ‘23. De score geldt voor wagens gebouwd vanaf november 2022. Bijkomende tests zijn nodig voor het PHEV-model om in aanmerking te komen voor de EuroNCAP-score van vijf sterren