Voor dit nummer moesten we het stellen met een kort en oppervlakkig persbericht over de nieuwe Range Rover. Daarin werden zowat alle geruchten bevestigd: het typische Range Rover-karakter is dus gebleven en de splinternieuwe opvolger overtreft moeiteloos zijn voorganger dankzij zijn aluminium koetswerk, ruimere interieur en een resem innovaties. De constructeur noemt de Range Rover zelfs ‘de meest verfijnde en getalenteerde Luxe-SUV ter wereld’. Of dat ook klopt, zullen we pas weten na een grondige kennismaking op de weg en in het terrein.
Tekst: Jan Van Geel – Foto’s: Land Rover
De Range Rover van de vierde generatie werd helemaal van nul ontwikkeld. Dat moest ook wel, want het nieuwe model onderscheidt zich van al zijn voorgangers – en meteen ook van alle andere allroaders – door zijn zelfdragend koetswerk dat volledig uit aluminium bestaat en 39 procent lichter is dan het stalen koetswerk van zijn voorganger. Daardoor realiseerde Land Rover een totale gewichtsbesparing van 420 kilogram. Het aluminium platform zorgt onder andere voor aanzienlijke verbeteringen op het vlak van prestaties, wendbaarheid, zuinigheid en CO2-uitstoot.
Bovenop het stevige en stijve lichtgewicht koetswerk werd een gloednieuwe aluminium constructie voor de voor- en achterwielophanging ontwikkeld met volledig nieuw ontworpen luchtvering op de vier wielen. Daardoor werden het rijgedrag en de wendbaarheid van het voertuig aanzienlijk verbeterd, terwijl het luxueuze rijgevoel behouden bleef. Dankzij de nieuwe ophangingsconstructie kunnen bochten vlakker en met meer zelfzekerheid genomen worden, met een natuurlijk en intuïtief stuurgevoel. Toch is de nieuwkomer een ‘Range Rover’ gebleven. Zijn koetswerk met elegante proporties en zuivere oppervlakken blijft onmiddellijk herkenbaar als dat van een Range Rover.
Nog meer beenruimte achterin
Puur verwennerij lijkt het interieur van de nieuwe Range Rover. Nog meer dan vroeger krijgen de inzittenden een gevoel van serene isolatie. De akoestisch gelaagde voorruit en zijruiten hebben de rijgeluiden aanzienlijk verminderd, terwijl de ingenieurs dankzij de nieuwe ophangingsconstructie een nog luxueuzer rijcomfort konden bereiken. De typische designelementen van Range Rover zijn aanwezig in het weelderige interieur, maar wel in een heel moderne uitvoering. De achterste passagiers beschikken over bijna 12 centimeter extra beenruimte, en dankzij het nieuwe, optionele zetelpakket met twee <c>Executive Class<c>-zetels genieten ze het summum van luxe op de achterbank.
Verbeterd Terrain Response-systeem
De gloednieuwe Range Rover werd gebouwd met de recentste ontwikkelingen op het vlak van voertuigtechnologie. De belangrijkste innovatie is de nieuwe generatie van het Terrain Response-systeem, dat de naam ‘Terrain Response 2 Auto’ kreeg. Dat systeem analyseert de actuele rijomstandigheden en selecteert automatisch de meest geschikte voertuiginstellingen voor het wegoppervlak. Voor moeiteloze prestaties zorgen V8-benzinemotoren en TDV6- en TDV8-dieselmotoren, die krachtige prestaties met een meer dan aanvaardbare CO2-emissie combineren.
Kopen kun je de aluminium Range Rover vanaf september 2012 en de leveringen starten ten vroegste vanaf januari 2013. De volledige technische specificaties en prijzen volgen in nummer 21 van dit magazine.
In een oogopslag
• vormgeving is een moderne interpretatie van iconische designelementen
• eerste allroader met een zelfdragend koetswerk uit aluminium
• gewichtsbesparing van 420 kg ten opzichte van zijn voorganger
• lager brandstofverbruik en minder CO2-emissies
• geslaagde combinatie van strakke wegligging, wendbaarheid en veercomfort
• Terrain Response 2 Auto® voor verbeterde terreinprestaties
• ruimer en luxueuzer interieur