De finalisten van mooiste Defender 2012 zijn bekend

Op 1 september 2012 vindt de finale van de tweede editie van de verkiezing van de mooiste Defender plaats tijdens de Land Rover Day in Roucourt. Het befaamde Château d’Arondeau ontvangt er onze vijf finalisten die na een grondige selectie door de vakjury werden uitgekozen.

De weg naar de mooiste

Net als vorig jaar tijdens de eerste editie staat bij de verkiezing van de mooiste Defender niet alleen het voertuig zelf in het middelpunt van de belangstelling. Ook de technische knowhow en de rijvaardigheid van de deelnemers maken deel uit van het concept. Een echte Land Rover-rijder en zijn voertuig vormen samen immers een hecht blok. De finale op 1 september vangt aan met een ‘beauty’ contest waarbij de jury de wagen aan een grondige inspectie onderwerpt. Daarna volgt een schriftelijke test die peilt naar de technische kennis van de chauffeur over zijn favoriete wagen. De finale bereikt dan een climax met een pittige rijvaardigheidstest op een selectief parcours dat door de specialisten van Land Rover Experience wordt gebouwd. Hoe dat er precies zal uitzien, blijft een goed bewaard geheim, maar dat het pittig wordt, staat buiten kijf. De vakjury, met onder meer instructeurs van Land Rover Experience, zal alles nauwgezet opvolgen en per onderdeel punten geven. Wie het hoogste totaal scoort, mag zich de titel van ‘mooiste Defender van 2012’ toe-eigenen.

In de prijzenpot

De deelnemers van vorig jaar waren uitermate tevreden over de goed gevulde prijzenpot. Ook dit jaar is de organisatie er in geslaagd een aantal zeer waardevolle prijzen te verzamelen die op het eind van de dag aan de finalisten wordt uitgereikt. Net als in 2011 mag de winnaar als eerste een keuze maken, gevolgd door de tweede, de derde, enz. Een van de finalisten wordt de trotse eigenaar van een robuuste Warn 4×4 winch die wordt geschonken door Wiegel Transport Equipment. Trekk stelt een TOP kit met Light Force, volgens kenners een echt ‘hebbeding’, in het vooruitzicht. Bandenspecialist Rubonit houdt een volledige bandenset (4 banden) klaar voor een van de finalisten van de wedstrijd. Ook British Car Parts, gespecialiseerd in alle auto-onderdelen voor de merken Rover, Mini, Land Rover, MG en Jaguar, doet een duit in het zakje. Swarovski Optik, fabrikant van optische precisie-instrumenten, is een nieuwe sponsor. Het bedrijf dat onder meer verrekijkers, richtkijkers, telescopen en toebehoren op de markt brengt, schenkt een hoogkwalitatieve verrekijker.     

De finalisten

Dave Leysen is een actieve offroadrijder die al deelnam aan de TAT in Roemenie in 2009 en 2010. Volgend jaar staat de Croatia trophy op het programma, evenals de Pomerania in Polen en de Slovakia Trophy. Nog dit jaar gaat Dave intensief offroad rijden in Frankrijk (regio Marsoupe ) en in Slowakije. De finalist geeft zelf regelmatig les in terreinrijden en winching & recovery en maakt zelf roadbooks in België. Alle aanpassingen, onderhoud en herstellingen aan zijn Defender voert hij zelf uit. De wagen is er niet alleen voor de vrije tijd, maar wordt ook in het dagelijkse leven gebruikt. 

Luc Heylens neemt deel met een Defender 110 X-Tech (2011). Begin 2011 kocht hij zijn eerste Defender: een 90 TD5 van het jaar 2003. Al snel werd duidelijk dat hij gebeten was door het gekende Defender of LR virus. Na enkele roadbooks wilde Luc meteen op reis gaan, maar constateerde dat er in de 90 te weinig ruimte was voor alle spullen. Hij kocht een nieuwe 110 TD4 in de X-Tech Exclusive Nara Bronze uitvoering en trok er meteen mee naar Billing in de UK. Amper een dag na de thuiskomst stond het vertrek al gepland naar de Noordkaap. In goed 15 dagen legde de Defender probleemloos 7.700 km af…  

Wim Stevens is sinds januari 2011 de trotse eigenaar van een Defender 130. “Voor mij is dat zonder meer de perfecte auto. Ik gebruik de wagen dagelijks voor zowel voor privé als werkdoeleinden en ben er zeer tevreden over.” Niet alleen Wim zelf heeft zijn hart verloren aan zijn Land Rover Defender, ook zijn vrouw en kleinkinderen zijn er even gek van. Sinds kort is de Defender uitgerust met een leuke daktent, een feature dat de wagen nog een stuk toffer maakt. “Met zijn matzwarte kleur is mijn Defender voor mij de knapste. Sober, maar heel stoer, precies wat ik wil…”

De eerste ervaring van Xavier Van Eeckhoutte met zijnDefender, een nieuwe Exclusive 110, was geen succes. “Ik rééd er wel graag mee, maar was na 100 km geradbraakt. Na lang zoeken ontdekte ik dat vier dingen cruciaal zijn voor het comfort van de Defender: banden, vering, zetels en lawaai. De vering bleef, maar verder kwamen er Goodyear Wrangler Duratrac all-road banden, Recaro kuipen en een geluidsinstallatie van Rockford Fosgate. Het grote stuur werd vervangen door een kleiner exemplaar.” Xavier is wat hij zelf noemt ‘een late bekeerling, maar ondertussen wel een fanatieke fan die zoveel mogelijk mensen wil  overtuigen hoe mooi, uniek en comfortabel de Defender wel is.

Marie-Anne Christiaens, wederhelft van co-finalist Luc Heylens, is heel trots op haar Defender 90 PU. “Hij heeft ons al heel wat leuke momenten bezorgd”, klinkt het. “Na de eerste roadbooks en terreintjes was ik zeer aangenaam verrast hoe vlot je ermee kan rijden en vooral tot wat hij allemaal in staat is. Vooral de combinatie met automatische versnellingsbak is ongelooflijk! Na wat wikken en wegen bedachten we dat het leuk zou zijn om dezelfde kleuren van de 110 te gebruiken, maar dan in een matte Nara Bronze uitvoering. Nu wil ik niets liever dan mijn speciale 90 PU aan iedereen tonen.”