De eerste dieselversies van de Evoque en Discovery Sport waren nog uitgerust met een gemoderniseerde versie van de 2,2-liter uit de Freelander 2. Die viercilinder werd onlangs vervangen door de 2-liter Ingenium-turbodiesel, die in de Jaguar XE zijn debuut beleefde. Detailtests van de Range Rover Evoque en de Discovery Sport verschenen al in ‘Black Oval’ 13 en ‘My Land Rover Travel Magazine’ 29. Daarom beperkt deze dubbeltest zich tot de prestaties en het verbruik van de nieuwe motor.
Tekst: Jan Van Geel – Foto’s: Land Rover
Met de introductie van de aluminium Ingenium-dieselmotor van zustermerk Jaguar wist Land Rover de laatste herinnering aan de Freelander 2 uit. De opvolger van de oude viercilinder weegt 20 tot 30 kilogram minder en doet zoals beloofd stil en zonder trillingen zijn werk. Die aangename eigenschappen dankt hij aan zijn stijve cilinderblok en akoestisch ontkoppelde verstuivers.
Diverse geavanceerde systemen zoals variabele kleppentiming en technologie die de interne wrijving verlaagt, geven de Ingenium-motoren ook uitstekende milieuprestaties. Een SCR-katalysator (‘Selective Catalytic Reduction’) en een nieuw LPEGR-systeem (‘Low Pressure Exhaust Gas Recirculation’) verminderen de uitstoot van stikstofoxides. Om de gebruikskosten te verlagen, werden de onderhoudsintervallen van 26.000 naar 34.000 km verlengd.
Wij waren vooral benieuwd of de 2-liter Ingenium-motor zijn belangrijkste belofte zou waarmaken en dus gemiddeld 1 liter per 100 kilometer minder zou verbruiken zijn dan de oude 2,2-liter.
Aangename én krachtige viercilinder
De twee testwagens werden allebei door de sterkste versie van de dieselmotor aangedreven. Die levert 180 pk en 430 Nm, en dat is 10 pk minder en 10 Nm meer dan de SD4-uitvoering van de 2,2-litermotor. Op papier lijken die verschillen niet zo groot, maar op de weg is de 2-liter sterker, soepeler en zuiniger dan zijn voorganger. De motor heeft absoluut geen moeite met het leeggewicht van 1.675 (Evoque) en 1.874 (Discover Sport 5+2) kilogram. Vanaf 1.500 toeren per minuut krijgt de nieuwe turbodiesel er zin in en vanaf 2.000 toeren voel je de kracht toenemen. 140 km/h met de nieuwe motor voelt aan als 120 km/h met de oude, en zelfs met die snelheid blijft de wagen vlot versnellen.
De demping van het motorgeluid is uitstekend. Zelfs bij plankgas hoor je niet meer dan een ver en beschaafd motorgeronk dat perfect pas bij de krachtige acceleraties van de 2-liter. Die lijkt trouwens vlotter samen te werken met de 9-trapsautomaat. De reactietijd tusen gas geven en versnellen lijkt iets korter en de schakelmomenten zijn nauwelijks voelbaar. Alleen als de voet plots van het gaspedaal gaat, gebeurt het terugschakelen soms wat schokkerig. Om dat te vermijden, kun je met de standaard schakelhendels aan het stuur van versnelling veranderen.
Belofte gehouden
Traditiegetrouw slaagden we er niet in om de verbruikscijfers van de technische fiche te evenaren. Wel hebben we vastgesteld dat de nieuwe turbodiesel zuiniger is dan zijn voorganger. Het verschil merkten we vooral bij een normale tot vlotte rijstijl. Op de autosnelweg noteerden we erg vergelijkbare cijfers. De Evoque was iets zuiniger dan de Discovery Sport, die langer, breder en hoger is dan zijn sportieve broer en als zevenzitter ook nog eens 200 kilogram meer weegt.
Met snelheden tussen 120 en 130 km/h verbruikte zowel de Evoque als de Discovery Sport gemiddeld 7,5 liter per 100 kilometer. Voor de versies met de oude motor noteerden we een vergelijkbaar cijfer. Spring je voorzichtig om met het gaspedaal, dan hebben beide wagens genoeg aan 6,7 tot 6,9 l/100 km. De verschillen met de oude motor vielen vooral bij een normale rijstijl op secundaire wegen op. Met 7,3 tot 7,5 l/100 km voor de Evoque en 8,1 tot 8,3 l/100 km voor de Discovery Sport waren de nieuwkomers 1 tot 1,5 liter zuiniger dan hun voorgangers. Het Stop/Start-systeem had nauwelijks invloed op het verbruik, zeker niet op landelijke wegen.
Head-up display
Elke nieuwe versie van een Land of Range Rover pakt met leuke extra’s uit. De Evoque en de Discovery Sport doen dat met het ‘Head Up Display’, dat voor 1.320 euro in de optielijst staat. Die lasertechnologie projecteert gegevens zoals de rijsnelheid, de ingeschakelde versnelling en de routeaanwijzingen van het navigatiesysteem op een compact deel van de voorruit, recht in het gezichtsveld van de bestuurder. Het HUD is een echte aanrader omdat het systeem je helpt om de aandacht beter op de weg te houden. Jammer genoeg laat de projectiehoek zich niet regelen. Voor grote chauffeurs die van een hoge zitpositie houden, wordt daardoor het bovenste deel van de geprojecteerde informatie onzichtbaar. Ook bij andere automerken met HUD-technologie is ons dat probleem al opgevallen.
Kortom
De montage van de 2-liter is een schot in de roos. Op elk vlak overtreft hij de 2,2-liter. Hij is niet alleen sterker, stiller en zuiniger dan de oude viercilinder, ook de samenwerking met de 9-trapsautomaat lijkt iets vlotter te verlopen: de reactietijd tussen gas geven en versnellen is korter en de acceleratie krachtiger. Samen met de strakke ophanging en de superdirecte stuurinrichting zorgt die combinatie voor puur rijplezier. De voorwielen weten waar je heen wil nog voor je goed en wel aan het stuurwiel gedraaid hebt, en in de bocht zet de wagen zich zo schrap, dat hij nauwelijks overhelt en perfect de gekozen lijn volgt.
Minder goed is de demping van het windgeruis op de autosnelweg en van de rolgeluiden op een ruw wegdek. Die laatste vielen vooral bij de Evoque met brede 245/45 R 20-rubbers op. De stillere Discovery Sport was uitgerust met 235/55 R 19-banden, die mee de aangenamere vering verklaren. Het lagere verbruik valt vooral bij een normale rijstijl op secundaire wegen op. Daar neemt het testduo met 1 tot 1,5 liter per 100 kilometer minder genoegen.
TECHNISCHE FICHE
Discovery Sport 2.0 TD4 (5+2) (180 pk, aut.) Evoque 2.0 TD4 (180 pk, aut.)
Koetswerk
Constructie zelfdragend koetswerk, break >
L x B x H 4589 x 2069 x 1724 mm 4370 x 1995 x 1635 mm
Wielbasis 2741 mm 2660 mm
Bagageruimte (max.) 1698 l 1.445 l
Gewicht 1775 kg (5+2: 1874 kg) 1.675 kg
Motor & prestaties
Type turbodiesel, L4, 1999 cc >
Vermogen 132 kW/180 pk @ 4000 tpm >
Koppel 430 Nm @ 1750 tpm >
Topsnelheid 188 km/h 195 km/h
0-100 km/h 8,9 s 9,0 s
Verbruik gemengde cyclus 5,3 l/100 km 5,1 l/100 km
CO2 139 g/km 134 g/km
Milieu Euro 6 >
Tankinhoud 54 l >
Sleepgewicht (ongeremd) 2500 (5+2: 2200) (750) kg 2000 (750) kg
Versnellingsbak
Type sequentiële automaat >
Versnellingen 9 >
Prijslijst (2.0 TD4 180 pk aut.)
Discovery Sport Evoque (5-deurs)
Pure 41.100 € 42.700 €
SE 45.600 € 46.600 €
SE Dynamic – 51.000 €
HSE 51.100 € 54.300 €
HSE Dynamic – 56.900 €
HSE Luxury 56.900 € –
Autobiography – 62.300 €