Nieuwe Discovery Sport – voor kind en gezin

“Veelzijdigheid en functionaliteit zijn belangrijke waarden in het hedendaagse gezinsleven en de nieuwe Discovery Sport werd dan ook ontworpen en ontwikkeld om nog gebruiks- en gezinsvriendelijker te zijn.” Zo vat Land Rover de essentie samen van de “meest veelzijdige compacte SUV met 5+2 plaatsen ter wereld”. Andere nieuwigheden of verbeteringen zijn schonere benzine- en dieselmotoren die al aan de strengere RDE2-normen voldoen, de mild hybrid-technologie en de verbeterde 9-trapsautomaat. De stekkerhybrideversie met een Ingenium-driecilinder-benzinemotor volgt later dit jaar.

Tekst: Jan Van Geel – Foto’s: Land Rover

De nieuwe Discovery Sport is een verbeterde evolutie zijn voorganger. Net zoals de Evoque kreeg hij een volledig nieuwe ruggengraat, die ‘Premium Transverse Architecture’-platform heet. De PTA-bodemplaat maakt de montage van geëlektrificeerde krachtbronnen

mogelijk en komt door zijn compacte achterwielophanging en een verbeterde 5+2-lay-out het rijcomfort en de bagageruimte ten goede. Omdat de meeste aanpassingen onzichtbaar onder het koetswerk verborgen zijn, mocht de obligate facelift niet ontbreken, ook al bleef die heel bescheiden. Typische designelementen zoals de schelpvormige motorkap, de oplopende gordellijn en de aflopende daklijn bleven, de led-signatuur voor- en achteraan, de hertekende bumpers en het opgewaardeerde radiatorrooster zijn nieuw. Het stijvere koetswerk onderdrukt beter trillingen en rijgeluiden en garandeert bovendien een betere bescherming bij ongevallen.

24 zetelconfiguraties

Bij het interieurontwerp stond elk gezinslid centraal: voor de volwassenen voorin meer ruimte en zitcomfort en misschien wel de optionele massagefunctie, voor de kinderen op de tweede rij de optionele ‘Click & Go’-tablethouders, die de toestellen niet alleen vasthouden maar ook opladen, en voor alle inzittenden genoeg opbergruimte. De nieuwe zetels op de drie rijen verbeteren het comfort en de veelzijdigheid. De verschuifbare tweede zetelrij is in drie delen (40:20:40) neerklapbaar en samen met de optionele uitklapbare derde zitrij brengt die het aantal zetelcombinaties op 24. De noodzitjes in de bagageruimte kosten op elk van de acht versies 1.322 euro.

Het ‘Touch Pro Duo’-infotainmentsysteem combineert twee glazen aanraakschermen van 10 duim met een 12,3 duim groot bestuurdersscherm achter het stuur en een head-updisplay in kleur. Het interieur bevat een 4G-wifihotspot en voor elke rij USB- en 12V-aansluitpunten en voor maximaal acht toestellen. Niet alle voorzieningen zijn op elke versie standaard. Alle informatie over de standaarduitrusting en de opties staan samen met de prijzen en de technische gegevens in de 32 bladzijden dikke ‘Prijs- en specificatielijst’.

RDE2 certified

Onder zijn motorkap verbergt de ‘Sport’ een van vijf 2-liter Ingenium-viercilindermotoren, die stiller en geraffineerder zijn dan hun voorgangers: twee benzinemotoren met 200 of 249 pk en drie dieselmotoren met 150, 180 of 240 pk. Alle motoren zijn gehomologeerd volgens de strengere RDE2-emissienorm (‘Real Driving Emissions Step 2’) om de schadelijke stikstofoxidenuitstoot (NOx) te verlagen. De RDE2-test, die een aanvulling is op de WLTP-test, zal meten of voertuigen niet alleen in een laboratorium maar ook op de weg een lage uitstoot van verontreinigende stoffen zoals stikstofoxiden produceren. De RDE2-norm geldt vanaf januari 2020 voor alle nieuwe automodellen en vanaf januari 2021 voor alle nieuw ingeschreven wagens.

De D150 FWD – de versie met voorwielaandrijving (FWD) – is alleen met een manuele zesbak leverbaar. Alle overige versies hebben standaard de negentrapsautomaat, die een nieuwe afstelling kreeg voor een soepeler rijgedrag. Behalve die D150-instapversie zijn alle uitvoeringen standaard met de ‘mild hybrid’-aandrijving uitgerust. Die gebruikt een op de motor gemonteerde startgenerator en een batterij in de bodem van de wagen om energie te recupereren die normaal verloren gaat tijdens het vertragen. Bij snelheden tot 17 km/h wordt de verbrandingsmotor uitgeschakeld wanneer de bestuurder remt. Zodra hij weer accelereert, wordt de opgeslagen energie gebruikt om de verbrandingsmotor bij te staan. Daardoor daalt het brandstofverbruik.

De nieuwe Discovery Sport staat standaard op schroefveren maar op de D150 FWD na kan elke versie met de optionele ‘Adaptive Dynamics’-ophanging uitgerust worden (1.119 euro). Dat systeem garandeert een optimale balans tussen comfort en wendbaarheid door de schokdempers voortdurend bij te regelen en zo voor een evenwichtig rijgedrag te zorgen, ook als het terrein of de ondergrond wijzigt. Elke Land Rover met vierwielaandrijving moet nog altijd goede terreincapaciteiten hebben. Daarom zijn de uitvoeringen met AWD standaard uitgerust met het ‘Terrain Response 2’-systeem.

Enkele snufjes

De meeste snufjes debuteerden al in de nieuwe Evoque. Zo is ook de Discovery Sport met ‘Smart Settings’ leverbaar. Dat systeem gebruikt algoritmen met artificiële intelligentie om de gewoonten en voorkeuren van de bestuurder op te slaan. Deze ‘zelflerende’ technologie herkent de bestuurder aan zijn sleutel en mobiele telefoon en regelt de zetel en stuurkolom automatisch bij wanneer die de auto nadert. Er kunnen tot acht profielen worden geregistreerd. Na enkele ritten onthoudt het systeem de temperatuur- en mediavoorkeuren van de bestuurder, vaak gebelde nummers op bepaalde uren of dagen van de week en zelfs de instellingen van de massagefunctie van de zetel.

De digitale transformatie gaat nog veel verder. De auto kan voor het eerst beschikken over een draadloze lader voor compatibele mobiele toestellen onderin de middenconsole. Een 4G wifi-hotspot en USB- en 12V-aansluitpunten voor elke rij houden de mobiele toestellen van de inzittenden dan weer opgeladen en verbonden. Passagiers op de tweede en derde rij plukken ook de vruchten van een individuele verwarmings- en ventilatieregeling om het interieur achterin nog comfortabeler te maken.

Uitvoeringen en prijzen

Land Rover biedt de nieuwe Discovery Sport in vier uitvoeringen aan, die ook als R-Dynamic leverbaar zijn. Die laatste onderscheidt zich door het opschrift in ‘Shadow Atlas’ op de motorkap en achterklep. Uniek voor die uitvoering zijn ook de andere hemelbekleding, de drempelplaatjes met merknaam en de gepolijste roestvaststalen pedalen. De meerprijs voor die extra’s bedraagt ruim 2.000 euro. Alle modellen hebben standaard een achteruitrijcamera en rijhulpsystemen zoals de rijstrookassistent, de waakzaamheidsdetectie en de autonome noodremhulp.

Alleen de D150 FWD kost minder dan 40.000 euro. Dat is de dieselversie met de minste pk’s en voorwielaandrijving die alleen leverbaar is met de handgeschakelde zesversnellingsbak en schroefvering en die geen ‘mild hybrid’-technologie’ heeft. De D150 met automaat en vierwielaandrijving kost ruim 5.000 euro meer. De duurste Discovery Sport is de D240 R-Dynamic HSE en die staat voor 65.750 euro in de prijslijst.