Land Rover New Defender – met Pivi Pro, Jump Seat en Configurable Terrain Response 2

De vlag is gebleven, maar die dekt een andere lading. Of met andere woorden: de nieuwe Defender deelt alleen nog zijn naam met zijn voorganger, ondanks de typische dakruitjes, het reservewiel op de achterdeur en de derde zitplaats voorin. Samen met het ladderchassis, de starre assen, de zware koppeling en de ondermaatse geluidsisolatie wist Land Rover 30 jaar Defender uit. De New Defender oogt als een stoere, minder gestroomlijnde Discovery en verbergt onder zijn aluminium koetswerk alle technische snufjes van het Britse merk. Door die update is de nieuwkomer minstens dubbel zo duur als de Defender van de vorige generatie. 

Tekst: Jan Van Geel – Foto’s: Land Rover

De New Defender is volgens de perstekst “de meest capabele en robuuste Land Rover ooit”.

En net zoals zijn verre voorvaders lijkt hij ook de veelzijdigste ooit. De wagen is opgebouwd rond het volledig nieuwe D7x-platform, dat gebaseerd is op een lichte maar extreem stijve zelfdragende aluminiumconstructie. Daardoor is een daklast tot 168 kilogram mogelijk. Dat is ideaal voor avonturiers die tenten, reservewielen, jerrycans of andere bagage meenemen op het dakrek. De maximale statische dakbelasting bedraagt zelfs 300 kg.

Een breed scala aan ‘Aqua Sport Carriers’, ‘Roof Rails’ en ‘Roof Racks’ is als accessoire verkrijgbaar. Vooral het dakrek maakt de New Defender perfect voor de optionele daktent, die met één simpele handbeweging uit te vouwen is. Samen met de uitklapbare ladder verandert die de New Defender in de ideale camper voor avonturiers.

De New Defender 110 is verkrijgbaar met 5, 6 of 5+2 zitplaatsen. De New Defender 90 biedt plaats aan maximaal 6 inzittenden. De origineelste optie is de ‘Jump Seat’, een centrale klapstoel, tussen de twee voorstoelen, die standaard was in alle Series-modellen. Via de Wi-Fi aan boord hebben alle inzittenden ongelimiteerd toegang tot het internet en met drie 12V-stekkers en maximaal zes USB-poorten blijft mobiele apparatuur altijd opgeladen. De 230V-stekker in de bagageruimte is een optie.

Elke New Defender heeft permanente vierwielaandrijving, een automatische versnellingsbak met hoge en lage verhoudingen, een middendifferentieel en optioneel een ‘Active Locking Rear Differential’. In de originele Defender moest de bestuurder manueel de differentiëlen vergrendelen. In de New Defender kan de bestuurder eenvoudig ‘Centre Slip Limited’ of ‘Rear Slip Limited ‘activeren. Optionele terreinbanden rond 18-, 19-, 20- of 22-duimsvelgen zorgen voor optimale grip in ruig terrein.

Benzine, diesel of elektriciteit

De geavanceerde benzinemotoren en schonere dieselmotoren evenaren of overtreffen de zwaarste emissie- en veiligheidsniveaus ter wereld. Het gamma benzinemotoren bestaat bij de introductie uit de viercilinder P300 met 300 pk en de gloednieuwe en 400 pk sterke P400 zes-in-lijn met een 48-volt elektrische supercharger, een geïntegreerde startmotor en een 48-volt lithium-ion accupakket. Daarnaast laat Land Rover de keuze tussen de D200 en de D240, twee viercilinderturbodiesels. Net zoals de Range Rover en de Range Rover Sport krijgt ook de New Defender een plug-inhybrideversie (PHEV), die puur elektrisch kan rijden.

De primeurs

Het is al jaren een traditie bij Land Rover om bij elk nieuw model met een of meer primeurs uit te pakken. De New Defender vormt geen uitzondering die regel. Een daarvan is het nieuwe Pivi Pro-infotainmentsysteem. Het aanraakscherm van de nieuwste generatie is intuïtiever en gebruiksvriendelijker. Het vergt minder input om vaak gebruikte taken uit te voeren, terwijl het ‘Always On’-design bijna ogenblikkelijke reacties garandeert. Bovendien zorgt ‘Software-Over-The-Air’-technologie ervoor dat Defender-rijders altijd en overal over de recentste software beschikken.

Met ‘Configurable Terrain Response 2’ kunnen terreinrijders het onderstel van de New Defender volledig op de ondergrond afstemmen. Voor onervaren terreinrijders detecteert de rijassistentietechnologie zelf de ondergrond om vervolgens via de intelligente ‘Auto Function’ de aandrijflijn daarop aan te passen. Het is de eerste keer dat een Land Rover met dit systeem uitgerust is. En met het nieuwe waadprogramma kan de wagen 90 centimeter diep water doorwaden.

Alles gezien

In het terrein helpt de ‘ClearSight Ground View’-technologie om het gebied te tonen dat normaliter verborgen blijft door de motorkap. De bestuurder kan moeiteloos de omgeving analyseren en het meer uitdagende terrein te overmeesteren. De New Defender is eveneens uitgerust met ‘ClearSight Rear View’-technologie. Met één druk op de knop verandert de binnenspiegel in een videoscherm.

Van 50.800 tot 100.400 euro

Land Rover laat de keuze tussen zes versies: Defender, S, SE, HSE, First Edition en het topmodel Defender X. De gelimiteerde First Edition-versie krijgt een unieke uitrusting en is alleen in het eerste productiejaar verkrijgbaar. De minst dure versie van de 90 – met schroefveren – komt op 50.800 euro. De langere 110 –met standaard luchvering – kost precies 6.000 euro meer. De duurste Defender is de 110 X en die kost 100.400 euro. Reken daar 3.500 euro bij en je hebt de prijs van de goedkoopste Range Rover. Net zoals de Plug-In Hybride ontbraken bij de lancering ook de lichtevrachtmodellen van 90 en 110.

4 ‘packs’

De zes versies zijn met vier accessoirepacks combineerbaar. Het ‘Explorer Pack’ laat de terreinkwaliteiten van de New Defender nog beter tot zijn recht komen. Het pakket bestaat uit een snorkel, een lichtgewicht ‘Expedition Roof Rack’, de zijwaarts gemonteerde ‘Gear Carrier’, vier spatlappen, wielkastprotectie en een cover voor het reservewiel. De matzwart bestickerde motorkap met ‘90’- of ‘110’-beeldmerk versterkt de stoere uitstraling van de New Defender.

Voor de avontuurlijke reiziger stelde Land Rover het ‘Adventure Pack’ samen. Het accessoirespakket bevat een draagbaar afspoelsysteem met 6,5-liter groot waterreservoir, een luchtcompressor in de bagageruimte en een bagagerek aan de buitenzijde. De carrosserie wordt beschermd door vier spatlappen, een cover voor het reservewiel en een beschermlijst op de achterbumper. Die moet voorkomen dat de achterbumper schade oploopt tijdens het in- en uitladen van bagage. Een uitneembare rugzak met een inhoud van 20 liter maakt dit pakket compleet.

Het ‘Country Pack’ omvat robuuste wielkastprotectie, een beschermlijst voor de achterbumper en vier spatlappen. Het draagbare afspoelsysteem en een bagagerek tot aan het plafond maken het pakket compleet. Het ‘Urban Pack’ ten slotte bestaat uit een beschermlijst voor de achterbumper, cover voor het reservewiel, een beschermplaat onder de voorbumper en aluminium pedalen in het interieur.