Lancering van de nieuwe Land Rover Defender 130

Naast de alom geprezen Defender 90 en Defender 110 geeft de Defender 130 een extra dimensie aan de onstuitbare familie van terreinwagens, met avontuurlijke mogelijkheden voor maximaal acht volwassenen op drie zetelrijen.

Net als de Defender 90 en 110 ontleent het koetswerkdesign van de nieuwe 130 zijn naam aan de oorspronkelijke Defender-familie, geïnspireerd op het langste model uit het gamma. Hij stelt klanten in staat om tot acht personen moeiteloos over elk terrein te vervoeren en werpt zich op als de ultieme demonstratie van het veelzijdige talent van de Defender.

Diverse designverbeteringen en technologieën voor het koetswerk en interieur onderscheiden de nieuwe Defender 130 door een unieke mix van comfort en de gebruikelijke duurzaamheid en capaciteiten van de Defender.

Om het platina jubileum van de koningin te vieren geeft Land Rover Hare Majesteit en het Britse Rode Kruis een speciale uitvoering van de nieuwe Defender 130 ter ondersteuning van de activiteiten in het Verenigd Koninkrijk. De Land Rover-ingenieurs zullen samenwerken met vertegenwoordigers van het goede doel, waarvan Hare Majesteit de beschermvrouw is, om de Defender 130 aan te passen voor hij later dit jaar in gebruik wordt genomen.

Land Rover steunt al sinds 1954 de Internationale Federatie van Rode Kruis- en Rode Halvemaanverenigingen (IFRC) en is trots op zijn voortdurende relatie met de grootste humanitaire organisatie ter wereld. Experts op de internationale fleetbasis van de IFRC in Dubai namen deel aan het wereldwijde testprogramma van de Defender voor zijn wereldpremière in 2019.

Nick Collins, Executive Director Vehicle Programmes bij Jaguar Land Rover: “De nieuwe Defender 130 introduceert een nieuwe dimensie van capaciteiten voor onze meest duurzame en robuuste familie van voertuigen. Zijn ruime interieur verwelkomt en vervoert tot acht personen in een superieur comfort, wat ongeëvenaarde, gesofistikeerde avonturen voor gezinnen mogelijk maakt, met unieke designkenmerken om een unieke ervaring voor de nieuwe Defender te creëren.”

De Defender 130 heeft een eigen kleurenpalet, met een nieuwe, exclusieve Sedona Red-optie waarmee de 130 zich onderscheidt in het gamma. Het koetswerk wordt aangevuld met het Extended Bright Pack (beschikbaar naast het bestaande Bright Pack), dat zorgt voor een uniek koetswerkdesign met satijnafwerking in Ceres Silver op alle sierlijsten onderaan en beschermplaten voor- en achteraan in Noble Chrome.

Binnenin beschikt elke passagier over doordachte opbergmogelijkheden en handige oplossingen voor de drie zetelrijen. Dat maakt de Defender 130 even geschikt voor alle passagiers op gelijk welke zetel, met een moeiteloze toegang tot de ruime derde zetelrij met drie plaatsen in een helder en luchtig interieur.

Het interieurdesign omvat nieuwe kleuren- en materiaalopties voor een nog betere terreinervaring. De nieuwste geconnecteerde technologieën en chassissystemen – waaronder een nieuw, groter Pivi Pro-aanraakscherm van 11,4″, de standaard elektronische luchtvering en Cabin Air Purification Plus – bieden de ultieme ondersteuning en het ultieme comfort voor hedendaagse offroad-uitstapjes. ​

Naast een First Edition is de nieuwe Defender 130 verkrijgbaar in de uitvoeringen SE, X-Dynamic SE, X-Dynamic HSE en X specificaties. De First Edition is verkrijgbaar in drie combinaties die zorgvuldig samengesteld werden door de ontwerpers, elk met een eigen kleur en designthema:

  • Fuji White met Extended Bright Pack met Light Oyster Full Windsor-leder en Natural Light Oak-fineer
  • Sedona Red met lederen zetels in Ebony Full Windsor en Smoked Oak-fineer
  • Carpathian Grey met Vintage Tan Full Windsor-leder en Rough-Cut Walnut-fineer

De First Edition bouwt voort op de X-Dynamic HSE-uitvoering met een uitgebreide uitrustingslijst met onder meer Matrix-ledkoplampen, verwarmbare tweede en derde zetelrij, airconditioning met vier zones, Meridian-soundsysteem, Driver Assist Pack en privacyglas. Ze zijn allemaal standaard uitgerust met 20” lichtmetalen velgen en bieden de keuze tussen de P400-benzinemotor en de D300-dieselmotor, allebei Ingenium-zescilinders.

Alle Defenders met Keyless Entry, inclusief de Defender 130, zijn nu uitgerust met Approach Unlock en Automated Walkaway Lock, zodat u uw avonturen moeiteloos kunt beginnen en eindigen. Wanneer wordt gedetecteerd dat de sleutelhanger de auto nadert, wordt de auto automatisch ontgrendeld wanneer de sleutelhanger zich op minder dan 1,5 meter van de auto bevindt. Bij het verlaten van het voertuig wordt de nieuwe Defender 130 automatisch vergrendeld wanneer de sleutelhanger meer dan 1,5 meter verwijderd is.

Koetswerkdesign

Het iconische silhouet van de Defender werd achteraan elegant verlengd met 340 mm om extra interieurruimte te creëren voor de drie rijen, zonder daarbij te raken aan zijn ongeëvenaarde terreincapaciteiten.

Met zijn onmiskenbare familiegelijkenis heeft de Defender 130 een langere achteroverhang die het interieur op de derde zetelrij en de bagageruimte nog ruimer maakt.

Het elegante profiel wordt nog versterkt door de gloednieuwe koetswerkkleur Sedona Red, die exclusief is voorbehouden aan de Defender 130 en het design nog meer diepte en verfijning geeft, terwijl alle modellen standaard zijn uitgerust met een panoramisch zonnedak. Boven de derde rij is op alle Defender 130’s ook een tweede zonnedak gemonteerd.

Om het opvallende design van de achterkant van de Defender te behouden, hebben de ingenieurs van Land Rover een subtiele bootstaartstijl gecreëerd die ook de ongeëvenaarde terreincapaciteiten maximaliseert die klanten van de Defender verwachten, met een afrijhoek van 28,5 graden2. De randen rond de led-verlichtingseenheden achteraan werden hertekend om de drie kenmerkende, subtiel naar achteren toe lopende lijnen te behouden die het profiel van de Defender definiëren.

De toegang tot de ruime koffer bleef ongewijzigd, terwijl een hardshell-afdekking in koetswerkkleur voor het reservewiel verkrijgbaar is, die de positionering van de Defender 130 als toppunt van het Defender-gamma weerspiegelt. De dakrails in Narvik Black zijn standaard, terwijl ook het volledige gamma koetswerkaccessoires (zoals de pakketten Explorer, Adventure, Country en Urban) verkrijgbaar is.

De geraffineerde proporties van de 130 worden nog versterkt door het optionele Extended Bright Pack. In deze uitvoering zijn alle koetswerkpanelen onderaan afgewerkt in gesatineerd Ceres Silver, wat wagens in Hakuba Silver, Fuji White en Yulong White een opvallende afwerking geeft. De details in Ceres Silver zijn terug te vinden op de ventilatiesleuven in de motorkap en de flanken van alle Defender 130-modellen, perfect aangevuld met 20” lichtmetalen ‘Luna’-velgen, die beschikbaar zijn in een Bright Silver-afwerking.

De koetswerkafwerking is een uitbreiding op het Bright Pack, met beschermplaten voor- en achteraan in Noble Chrome, aangevuld met glanzend zwarte onderbumpers en wielkastverbreders. Deze twee opties geven Defender 130-klanten de keuze uit opvallende en gesofistikeerde koetswerkuitvoeringen.

Ruim interieur

Voor de Defender 130 introduceert Land Rover verbeterde kleuren- en materiaalopties voor klanten die op zoek zijn naar een nog verfijndere ervaring, moeiteloos in evenwicht met het robuuste karakter en meer interieurruimte dan ooit.

De Land Rover-ingenieurs creëerden een indrukwekkende interieurruimte door interieuronderdelen zo dicht mogelijk tegen het koetswerk te plaatsen en zo de bruikbare interieurruimte te maximaliseren zonder dat er een grote voetafdruk op de weg nodig is. ​ ​

De elegant verlengde achterkant creëert een compromisloze accommodatie op de derde rij, met voldoende breedte om drie volwassenen comfortabel te vervoeren, terwijl de bekende lijnen van de Defender een royale hoofdruimte garanderen op de drie rijen. Bijkomende accenten zorgen voor een comfortabele passagierservaring op de derde rij, inclusief verwarmbare zetels, gevoerde armsteunen, doordachte opbergvakken en USB-C-voorzieningen om onderweg toestellen op te laden. Er zijn ook overal matten voorzien, die passen bij het unieke karakter van de 130.

De grote ruiten bieden een uitstekend zicht vanop de drie zetelrijen, terwijl het standaard voorziene panoramische glazen zonnedak, aangevuld met een tweede zonnedak boven de derde zetelrij, het interieur licht en luchtig maakt voor iedereen. Voor extra comfort zorgt de ventilatie op elke rij, met extra luchtkanalen voor meer verwarming en airconditioning via de optionele airconditioning met vier zones, exclusief voor de Defender 130.

Passagiers op de rijen twee en drie profiteren ook van een kleine stadionverhoging, voor een superieure zichtbaarheid. Instappen op de derde rij gaat moeiteloos; de zetels op de tweede rij schuiven en klappen namelijk naar voren om een brede toegang te bieden. Via de achterklep kunnen klanten gewoon de elektronische luchtvering van de Defender laten zakken met knoppen in de laadruimte om het inladen van voorwerpen achteraan te vergemakkelijken.

De Defender 130 biedt een ruime en praktische laadruimte, met een laadvolume tot 3893 liter, zelfs met de achterste zetels op hun plaats. Wanneer de zetels niet worden gebruikt, kunnen ze worden opgeborgen om een grote laadruimte te creëren, zodat klanten de ultieme keuze hebben om de interieurlay-out aan te passen aan hun behoeften. Ze zijn opgesplitst in een 40:20:40-configuratie voor extra gebruiksgemak.

Voor gezinnen zijn ISOFIX-bevestigingen voor kinderzitjes te vinden op maximaal vijf van de passagierszetels, op de buitenste plaatsen van de tweede en derde zetelrij en op de voorste passagierszetel.

Afmetingen bagageruimte³

Defender 130 met acht zitplaatsen

Rijen twee en drie neergeklapt

  • 2.291 liter

Rij drie neergeklapt

  • 1.232 liter

Alle drie de rijen op hun plaats

  • 389 liter

Nieuwe interieuropties en details dragen bij tot een geraffineerde interieuromgeving. De luchtinlaten en de elektrische zetelschakelaars zijn afgewerkt in Noble Chrome, terwijl de luidsprekerelementen zijn afgewerkt in licht Ceres Silver en de scharnieren van de armsteun in Atlas, als aanvulling op de elementen van het Extended Bright Pack aan de buitenkant.

De nieuwe materiaalafwerking Natural Light Oak-fineer is geïnspireerd op drijfhout en geeft de zetels in geperforeerd Light Oyster Windsor-leder een natuurlijke, moderne uitstraling. Met deze zetelkeuze worden de bovenkant en beugels van het dashboard afgewerkt in de kleur Lunar, afgezet tegen de elementen van de dwarsbalk met witte poedercoating die voor extra diepte en contrast zorgen. Het geperforeerde Vintage Tan Windsor-leder is verkrijgbaar op het hele Defender-gamma, terwijl de X-Dynamic-modellen kunnen worden afgewerkt met Robustec-stof in Duo Tone.

Voorin beschikt de Defender 130 standaard over een groter Pivi Pro-aanraakscherm van 11,4″ na de introductie hiervan op de Defender 90 en 110 V8, waarmee de kernfuncties van de wagen nog beter kunnen worden bediend via een helder en intuïtief scherm. De interface in gebogen glas biedt een snelle, geavanceerde functionaliteit en reageert zodra de wagen wordt gestart, met een eenvoudige menustructuur en Software Over The Air-functie, zodat hij altijd up-to-date is.

Bestuurders kunnen de lay-out met drie panelen personaliseren volgens hun voorkeuren en meest gebruikte functies. Het intelligente systeem kan gewoontes aanleren en zal zich daaraan aanpassen, zoals navigatieaanwijzingen voorstellen bij het begin van een herkend woon-werkverkeer, en tegelijk het aantal audio-instructies beperken via Smart Voice Guidance in vertrouwde omgevingen.

De nieuwe Defender 130 omvat het wereldwijde locatieplatform what3words om klanten een accurate en nauwkeurige navigatie te bieden, zelfs in de meest afgelegen omgevingen. Het Britse technologiebedrijf what3words heeft de wereld opgedeeld in 57 biljoen vierkanten van 3 m op 3 m, elk met een uniek, gemakkelijk te onthouden adres van drie woorden.

De geïntegreerde technologie maakt het mogelijk om adressen van what3words rechtstreeks in te voeren in de navigatiebalk van het Pivi Pro-infotainmentsysteem of via de geconnecteerde auto-app, en naadloos samen te werken met de bestaande geconnecteerde navigatie- en kaartsoftware HERE.

Klanten zullen nauwkeurig naar om het even welke locatie ter wereld kunnen navigeren, sneller en handiger dan ooit, aan de hand van drie woorden, of ze nu de perfecte plek zoeken om offroad te ontdekken, een individuele parkeerplaats willen vinden of een specifieke ingang willen identificeren.

De luchtkwaliteit in het interieur wordt bij elke rit verbeterd door Cabin Air Purification Plus, dat zijn Defender-debuut maakt in de nieuwe 130. Dit is standaard gemonteerd op de grootste Defender in het gamma en combineert nanoeTM X-technologie die allergenen vermindert en pathogenen verwijdert om geuren en virussen aanzienlijk te beperken. Bovendien verbeteren CO2-management en PM2.5-interieurluchtfiltratie de interieuromgeving door de binnen- en buitenlucht te monitoren en dienovereenkomstig aan te passen, zodat de inzittenden de best mogelijke luchtkwaliteit ervaren.

Het is wetenschappelijk bewezen dat de geavanceerde nanoeTM X-technologie virussen en bacteriën aanzienlijk vermindert. De Purge-functie stelt klanten in staat om voor hun vertrek het interieur op afstand voor te bereiden met hun smartphone. Zo genieten ze van een optimale luchtkwaliteit van bij het begin van elke rit.

Efficiënte aandrijflijnen

De Defender 130 is verkrijgbaar met krachtige en efficiënte geëlektrificeerde aandrijflijnen, waaronder de P400-zescilinder-benzinemotoren met mild hybrid-aandrijving en de D250- en D300-zescilinder-dieselmotoren.

De mild hybrid-technologie (MHEV) ondersteunt Land Rovers zescilinder-motoren van de Ingenium-familie en garandeert een naadloze respons en een lager brandstofverbruik. Ze gebruikt een in de riem geïntegreerde startgenerator (BiSG) van 48V die energie recupereert die normaal verloren gaat tijdens het remmen en vertragen. Die wordt opgeslagen en later tijdens de rit gebruikt, wat het stop-startsysteem ook sneller en efficiënter maakt.

Benzine:

  • P400 – 3.0-zescilinder, MHEV, 294 kW/400 pk, 550 Nm koppel bij 2.000-5.000 t/min

Diesel:

  • D250 – 3.0-zescilinder, MHEV, 183 kW/249 pk, 600 Nm koppel bij 1.250-2.250 t/min
  • D300 – 3.0-zescilinder, MHEV, 221 kW/300 pk, 650 Nm koppel bij 1.500-2.500 t/min

De P400 sprint van 0 naar 100 km/u in 6,6 seconden, met een overvloed aan vermogen en raffinement.

De Ingenium-dieselmotoren bieden een betere koppelafgifte, een soepele respons en een indrukwekkend laag brandstofverbruik, terwijl de D300 van 0 naar 100 km/u sprint in 7,5 seconden. De D250 levert dankzij zijn zescilindermotor met 183 kW/249 pk en 600 Nm koppel ook moeiteloze prestaties en sprint in 8,9 seconden van 0 naar 100 km/u.

Onstuitbare capaciteiten

Elke Defender 130 is standaard uitgerust met Land Rovers Intelligent All-Wheel Drive-systeem (iAWD) en achttrapsautomaat van ZF. De iAWD-technologie beheert efficiënt en doeltreffend de motor- en vermogensverdeling tussen de voor- en achteras en optimaliseert zo nodig de efficiëntie op de weg en de terreincapaciteiten.

Elke Defender 130 is uitgerust met een elektronische luchtvering met Adaptive Dynamics en het geavanceerde Terrain Response®-systeem van Land Rover voor ongeëvenaarde terreincapaciteiten en bestuurdersvertrouwen in alle omgevingen. De combinatie van geavanceerde systemen garandeert comfortabel en moeiteloos rijden op kapotte ondergronden, met wendbare prestaties.

De elektronische luchtvering maakt een tot 430 mm grote veeruitslag mogelijk, met een 71,5 mm grotere terreinhoogte vooraan (73,5 mm achteraan) om obstakels te overwinnen en te helpen bij het doorwaden. Zo kan de Defender 130 waterdieptes tot 900 mm aan. De terreincapaciteiten van de Defender worden beheerd door het Terrain Response®-systeem van Land Rover, waarmee bestuurders de rijervaring op elk terrein kunnen afstemmen via het Pivi Pro-scherm.

De fundamenten voor de onstuitbare terreincapaciteiten van de Defender steunen op de aluminiumintensieve zelfdragende D7x-architectuur van Land Rover. Met zijn torsiestijfheid van 25 kNm/graad is de Defender drie keer stijver dan de klassieke ‘body-on-frame’-designs en vormt hij de basis voor de volledig onafhankelijke luchtvering, de transferbak met twee verhoudingen en de intelligente vierwielaandrijving.

De Defender 130 biedt een sleepvermogen tot 3.000 kg4, terwijl koppelen eenvoudiger wordt met de elektronische luchtvering – geregeld via een schakelpaneel in de achterklep. Afneembare en in de hoogte verstelbare trekhaken zijn verkrijgbaar voor moeiteloos slepen.

De Defender 130 in cijfers:

Lengte

  • 5.358 mm

Breedte

  • 2.008 mm (met ingeklapte buitenspiegels)

Hoogte

  • 1.970 mm

Wielbasis

  • 3.022 mm

Draaicirkel (tussen stoepranden)

  • 12,84 m

Overhang voor

  • 845 mm

Overhang achter

  • 1.491 mm

Oploophoek²

  • 37,5 graden

Afloophoek²

  • 28,5 graden

Overschrijdingshoek²

  • 27,8 graden

Bodemvrijheid²

  • 290 mm

Veeruitslag

  • 430 mm

Maximale doorwaaddiepte

  • 900 mm

Maximale dakbelasting

  • Statisch: 300 kg
  • Dynamisch: 168 kg

Maximaal sleepgewicht

  • 3.000 kg

Maximaal laadvermogen

  • Tot 750 kg (8 zitplaatsen); tot 800 kg (5 zitplaatsen)

12.291 liter voor model met 8 zitplaatsen (bruto)

2Offroad-rijhoogte

3Bruto bagagevolume