Freelander 2 2013

Een splinternieuwe Range Rover en speciale series van de Discovery 4 en de Range Rover Sport weerhielden Land Rover er niet van om ook de Freelander 2 een grondige opfrisbeurt te geven. De opvallendste nieuwigheden zijn een sportiever koetswerkdesign, een luxueuzer en gebruiksvriendelijker interieur en de 2-liter benzinemotor van de Evoque, die de minder milieuvriendelijke zescilinder opvolgt.

Tekst: Jan Van Geel – Foto’s: Land Rover

Land Rover spreekt van een ‘luxueuze nieuwe look & feel’ voor de Freelander 2, zelf houden we het op een doorgedreven ‘Evoque-kuur’. Heel wat uitrustingselementen van Range Rover Evoque zijn nu immers ook (optioneel) in de Freelander 2 verkrijgbaar. Daardoor combineert die nu de luxe van de Evoque met een ruimer interieur en een lagere prijs, en wordt hij meer dan ooit een directe concurrent van die Evoque.

Het koetswerk kreeg een bescheiden facelift met de nadruk op stijl- en  afwerkingsdetails. Uiterlijk herken je de herwerkte Freelander 2 aan de nieuwe lichtblokken voor- en achteraan met de nieuwste xenon- en led-technologie en de nieuwe vormgeving van de dagrijlichten. De grille en omlijstingen van de mistkoplampen kregen een glanzende afwerking en er zijn enkele nieuwe kleuraccenten voor de rand van de grille, de dwarsbalken en de zijdelingse luchtinlaat. Het Freelander-gamma werd ook met drie kleuren uitgebreid: ‘Havana’, ‘Aintree Green’ en ‘Mauritius Blue’.

Comfort en gebruiksgemak

De interessantse nieuwigheden houdt het interieur van deze Land Rover in petto. Het eerste wat opvalt, is de gloednieuwe middenconsole. De draaiknop van het Terrain Response werd vervangen door schakelaars en onder een rolluik is extra opbergruimte voorzien. Ook nieuw is

het overzichtelijke instrumentenbord met tussen de wijzerplaten een vijfduimsscherm waarop temperatuur, brandstofpeil, ingeschakelde versnelling en instelling van het Terrain Response getoond worden. Door tuimelschakelaars op het stuurwiel kan de bestuurder door duidelijke vervolgkeuzemenu’s en de verschillende instellingen voor de auto bladeren.

Het basismodel van het gamma is de S. Die heeft standaard stoffen zetels en kan optioneel met een nieuwe lichtmetalen 17-duimsvelg besteld worden. De luxueuzere SE krijgt onder andere een audiosysteem van Meridian. Op de SE is de ‘Dynamic’-versie gebaseerd. Die pakt uit met sportieve en elektrisch verstelbare lederen zetels en drie beschikbare kleurschema’s: ‘Ebony’, ‘Ivory’ en ‘Pimento’.  De HSE-topversie biedt een interieur dat is afgewerkt met generfd leder en hout. Ook satellietnavigatie is standaard. Opties als 19-duims ‘Diamond Turned’-velgen, ‘Oxford’-leder voor de zetels en een ‘Grand Black Lacquer’-afwerking zorgen voor een extra bijzondere toets.

Sterker maar schoner

De zescilinder i6-benzinemotor wordt vervangen door de sterkere, zuinigere en schonere Si4-turbobenzinemotor met vier cilinders. Die lichte Si4 GTDi is op enkele details na dezelfde motor als die in de Range Rover Evoque en levert 240 pk en 340 Nm. Door het gemiddelde verbruik van 9,6 liter per 100 km heeft de benzineversie een concurrentiële CO2-uitstoot van 224 g/km. Het onderhoudsinterval werd verlengd van 24.000 naar 26.000 km. De GTDi is standaard vastgeschroefd aan een snel schakelende zestrapsautomaat met een normale en een ‘sport’-stand en de Haldex-lamellenkoppeling achteraan regelt de vierwielaandrijving. 

Aan de dieselmotoren, die in 2011 nog een efficiëntere turbo kregen, werd niet geraakt. De 2,2-litermotor laat nog altijd de keuze tussen 150 pk (eD4 met 2WD en TD4 met 4WD) en 190 pk (SD4 met 4WD). De zuinigste en schoonste Freelander 2 blijft de eD4 met manuele zesbak en ‘Stop/Start’. Die verbuikt 6,0 liter per 100 km en stoot per kilometer 158 g CO2 uit.

‘Foolproof’

De Freelander 2 is volgepropt met actieve en passieve veiligheidssystemen. De versies met 4WD zijn uitgerust met Terrain Response en een lamellenkoppeling die in 150 milliseconden de koppelverdeling aan tussen voor- en achteras regelt als de grip op het wegdek wijzigt. Een pluspunt van elke Freelander 2 is de uitstekende stijfheid van zijn koetswerk, die nog verbeterd is door een plaat op het subframe vooraan. Daardoor laat de wagen zich nog preciezer sturen. Zijn score van 5 sterren in de Euro NCAP-tests voor de bescherming van volwassen inzittenden dankt deze Land Rover aan zijn zeven airbags: twee gordijnairbags, twee frontale airbags, twee borstkasairbags en een knieairbag voor de bestuurder. De belangrijkste rij-, rem-, tractie- en stabiliteitscontrolesystemen zetten we hier even op een rij:

•             antiblokkeerremsysteem (ABS)

•             elektronische remkrachtverdeling (EBD)

•             elektronische noodremhulp (EBA)

•             remcontrole in de bochten (CBC)

•             dynamische stabiliteitscontrole (DSC)

•             kantelpreventiesysteem (RSC)

•             tractiecontrole (ETC)

•             afdaalhulp voor hellingen (HDC)

•             remkrachtdosering op hellingen (GRC)

•             antiblokkeercontrole voor wielen bij gas loslaten (EDC)

De leukste snufjes

De Freelander 2 scoorde nooit beter op het vlak van veiligheid, gebruikscomfort en verbruik. Hier volgt de lijst met de interessantste snufjes, die soms wel in de optielijst staan.

             extra interieurruimte en een hogere veiligheid worden gecreëerd door een intelligente elektrische parkeerrem die de remkracht afstemt op de helling waarop de auto geparkeerd staat. Het systeem houdt zelfs rekening met de temperatuur van de remmen. Als de remmen warm zijn, wordt het systeem om de zoveel tijd ‘wakker’ om ervoor te zorgen dat de klemkracht behouden blijft terwijl de remmen afkoelen. De elektrische parkeerrem wordt met slechts één enkele knop ingeschakeld, maar kan nog altijd gebruikt worden als noodrem. De rem kiest dan automatisch de stabielste remmethode en maakt daarbij gebruik van technieken om slippen te voorkomen. Een bijkomende veiligheid verhindert dat de rem los kan worden gezet als er niemand op de bestuurderszetel zit.

             de Meridian-geluidsinstallatie bestaat uit een nieuw 7-duimsaanraakscherm in kleur en ofwel de installatie van 380 W met 11 luidsprekers ofwel de surround-soundinstallatie van 825 W met 17 luidsprekers en Trifield-technologie. Die laatste dompelt de inzittenden onder in een levensechte geluidservaring zoals tijdens een live optreden. De systemen hebben een AM/FM- en DAB-tuner, spelen cd’s en dvd’s en zijn geschikt voor Virtual CD, iPod en USB. Ook een aux-ingang met jackaansluiting van 3,5 mm voor externe muziekspelers is voorzien en audio kan via Bluetooth gestreamd worden naar daarvoor geschikte apparaten.

             elke Freelander is voorzien van het ‘Intelligent Power System Management’ van Land Rover, dat een intelligente regeneratieve laadfunctie voor de accu omvat. Het systeem zorgt ervoor dat de wisselstroomgenerator de accu zoveel mogelijk oplaadt met kinetische energie die wordt gerecupereerd wanneer de auto vertraagt.

             de vernieuwde klimaatregeling kan via het scherm tot 7 dagen geprogrammeerd worden. Bovendien maakt ze het mogelijk om de motor voor te verwarmen voordat de passagiers instappen.

             het ‘Say What You See’-spraakherkenningssysteem toont de spraakcommando’s die de bestuurder ter beschikking heeft om het audiosysteem, de klimaatregeling, de telefoon en het optionele satellietnavigatiesysteem te bedienen. De commando’s worden op een eenvoudig te volgen manier stap voor stap op het scherm weergegeven.

             de beelden van de optionele achteruitrijcamera van de zone achter de auto worden weergegeven op het scherm van het infotainmentsysteem. Daarop verschijnen ook bewegende lijnen die de omtrek en het verwachte traject van de auto aangeven bij het achteruitrijden. Het systeem omvat ook ‘Tow Hitch Assist’, dat grafisch aangeeft waar de kogel van de trekhaak zich bevindt.

Combinatiemogelijkheden en prijzen

Freelander 2

             eD4                      : 2WD, diesel, 150 pk, 420 nm, manuele 6-bak, vanaf 24.044 euro

             TD4                      : 4WD, diesel, 150 pk, 420 Nm, manuele 6-bak, vanaf 25.528 euro

             TD4                      : 4WD, diesel, 150 pk, 420 Nm, 6-trapsautomaat, vanaf 27.841 euro

             SD4                       : 4WD, diesel, 190 pk, 420 Nm, 6-trapsautomaat, 31.633euro

             Si4 GTDi              : 4WD, benzine, 240 pk, 340 Nm, 6-trapsautomaat, 28.140 euro

In een oogopslag

             nieuwe 2.0 liter Si4 GTDi-benzinemotor met 240 pk

             sportievere look van het koetswerk

             uitrustingselementen van Range Rover Evoque nu ook in Freelander 2

             nieuwe interieuruitrusting en kleurschema’s

             optioneel 7-duimsaanraakscherm in kleur (optie)

             optioneel surround-soundsysteem van Meridian met vermogen van 825 W en 17 luidsprekers (optie)

             ‘Say What You See’-spraakherkenningssysteem (optie)

             voor 7 dagen programmeerbare klimaatregeling (optie)

             achteruitrijcamera met ‘Tow Hitch Assist’ (optie)