“Elke Defender is magisch en uniek”

Als waar icoon onder de iconen, blijft de Defender voor tal van autoliefhebbers nog altijd het meest emblematische voertuig van het merk Land Rover. Hoewel de productie twee jaar geleden officieel werd stopgezet, zal de populairste 4×4 aller tijden dit jaar een korte terugkeer kennen. Er komt immers een speciale serie voor zijn 70ste verjaardag, in afwachting van de komst van de ‘New Defender’ in 2019. De gedroomde gelegenheid om terug te blikken op dit mythische voertuig en de voorgaande speciale verjaardagsedities, in het gezelschap van Gaëtan Gossieaux, manager van Land Rover Doornik, al jarenlang een specialist in het klaarmaken van Defenders.

Om zijn 70ste verjaardag te vieren, heeft Land Rover beslist om dit jaar een speciale hoogwaardige en gelimiteerde serie van de emblematische Defender V8 te lanceren, waarvan er slechts 150 exemplaren worden gebouwd. Deze Defender Works V8 is een hommage aan de krachtige motoren uit het verleden die aanwezig waren in de Defender Série III Stage 1 vanaf 1979 en zijn opvolgers zoals de ‘50th Anniversary’ editie. Deze zijn vandaag nog altijd heel populair bij liefhebbers en verzamelaars. De Defender Works V8 is het krachtigste en snelste model dat ooit door Land Rover ontworpen is. “Ik vind dit door Land Rover Classic geproduceerde model helemaal geweldig, zeker omdat hij komt op een moment dat niemand het verwachtte. De Defender is immers officieel begraven. Wij hebben er alvast een exemplaar van gereserveerd. We zullen zien…”, zo begint Gaëtan de discussie.

50th Anniversary Edition en SVX

“Maar de speciale editie die er voor mij persoonlijk bovenuit steekt, is de ‘50th Anniversary’ editie. Werkelijk alles was speciaal: de 4.0-liter V8-motor met automatische versnellingsbak, buitenuitrusting in de unieke donkerblauwe ‘Atlantis’ metaalkleur, lichtmetalen “Boost” velgen met 265/75 Goodrich banden, de zwarte ‘Safari Cage’ buitenrolkooi, de zwarte vleugeluitbreidingen, het per land genummerd kenplaat onder het rechterachterlicht, de interieurafwerking met het stuur en de versnellingspook in grijs leer, de klimaatregeling en de radiocassettespeler met vier luidsprekers. Bij Land Rover Doornik hebben we de kans gekregen om zo’n speciale serie helemaal te restaureren voor Bruno Neef de Sainval, directeur van Land Rover Experience. Voor de zestigste verjaardag lanceerde Land Rover later ook de speciale SVX serie, met 200 exemplaren. Deze was enkel verkrijgbaar in zwarte metaalkleur en voorzien van andere specifieke elementen, zoals de lichtmetalen velgen en opstaptredes, LED achterlichten, aluminium behuizing,… Binnenin heerste er een sportieve sfeer, met Recaro zetels en een aluminium knop van de versnellingspook.”

Personaliseren

“Naast deze speciale series die gekenmerkt worden door een speciale afwerking, stellen we vast dat er vanaf de ‘HUE166’ (of de eerste serie uit 1948) tot de laatste Defender die twee jaar geleden van de band rolde, zeer weinig elementen geëvolueerd zijn, behalve misschien de schijfremmen en de veerophanging… De Defender is een echt Lego of Meccano gebleven, want alles is te demonteren en te hermonteren. En de catalogi van accessoires die beschikbaar zijn of op maat geproduceerd kunnen worden lijken wel heuse bijbels… Dit verklaart ook een van de meest algemeen erkende karaktertrekken van de Defender: zijn personaliseerbare aspect. Er zijn dus geen twee identieke Defenders, iedereen kan zijn Defender naar eigen wens aankleden. Trouwens, nu de wagen al twee jaar niet meer verkocht wordt, zal je nog maar zeer uitzonderlijk een volledig originele Defender vinden.”

‘New Defender’

Dit is ook een van de wensen van Gaëtan met betrekking tot de ‘New Defender’ die werd aangekondigd voor 2019: “Ik hoop dat het een uitvoerig personaliseerbaar voertuig blijft, dat iedereen zich eigen kan maken, met alle soorten voorzieningen zoals lieren, tractorwielen, CB, 220V-laders, etc. Hoewel hij voorzien zou moeten zijn van een full-alu structuur, een korte wielbasis en gelanceerd worden in een plug-in hybrideversie, zou ik ook durven wedden dat hij ook beschikbaar zal zijn als volledig elektrische wagen. De ‘New Defender’ zal immers revolutionair moeten zijn in vergelijking met alles wat er al bestaat. Een de volledig elektrische wagen biedt off-road alleen maar voordelen, dankzij een ongelooflijke kracht die het mogelijk maakt bomen te klimmen, dankzij een autonomie met een aanvaardbare reistijd, en dankzij efficiënte remmen. Hoewel ik niet uitkijk naar airbags en bumpers in plastic. Maar op dat vlak zullen we geen keuze hebben”, zo besluit Gaëtan Gossieaux.