Discovery Vision Concept – stap vooruit of stap te ver?

Land Rover balde zijn visie op de toekomst van de veelzijdige en passagiersvriendelijke allroader samen in de Discovery Vision Concept. Die conceptcar toont niet alleen Land Rovers designvisie voor een nieuwe familie van Discovery-modellen, maar ook baanbrekende technologieën van Jaguar Land Rovers ‘Advanced Research’-afdeling.

Tekst: Jan Van Geel – Foto’s: Land Rover

De 25ste verjaardag van de Discovery wordt niet alleen gevierd met de ‘XXV Special Edition’, maar ook met een visie op een nieuw Discovery-tijdperk: intelligenter, meer verbonden, verleidelijker en capabeler. Die vier kenmerken verwerkte Land Rover in de Discovery Vision Concept, die op het Autosalon van New York 2014 onthuld werd.

Vouwen en schuiven

Een belangrijk kenmerk van deze – en we citeren Land Rover – ‘ultieme vrijetijds-SUV’ is het veelzijdige zetelsysteem. Door de zetels via het menu van het aanraakscherm neer te klappen of in de lengte te verschuiven, kan de wagen worden omgebouwd van een zevenzitter tot een zes- of vijfzitter en zelfs tot een vierzitslimousine. In de deuren van de wagen werden uitneembare trolleykoffers geïntegreerd, terwijl in de rugleuningen ingewerkte accessoires een uitzonderlijk gebruikscomfort garanderen voor de passagiers erachter.

De veelzijdige nieuwe achterklep omvat een elektrisch aangedreven accessoire uit een stuk: in combinatie met de uitschuifbare drempel achteraan en de neerklapbare achterbank in de bagageruimte creëert dit een flexibel platform met ‘sociale plaatsen’ voor actieve levensstijlen. Als hij afzonderlijk wordt gebruikt, kan de uitschuifbare drempel ook worden uitgerust met een ski- of fietsenrek. Het veelzijdige karakter komt ook terug in de interieurmaterialen die in de Discovery Vision Concept werden gebruikt. Zo is het interieur afgewerkt met twee soorten hoogwaardig, afwasbaar en water- en olieafstotend Foglizzo-leder, dat zich in enkele seconden laat reinigen. Het fineerhout op de vloeren en het instrumentenbord en de specifiek ontworpen accessoires in ‘Harris Tweed’ helpen een warme, typisch Britse sfeer van kwaliteit en vakmanschap te creëren.

Grensverleggende technologie

De Discovery Vision Concept illustreert ook hoe de toekomstige Land Rovers kunnen evolueren en hoe technologieën worden ontwikkeld op basis van de behoeften van toekomstige klanten. Zo dompelt de ‘Human-Machine Interface’ van de volgende generatie alle inzittenden onder in een rijke multimedia-ervaring met onder meer videogesprekken tussen passagiers via de infotainmentschermen in de rugleuningen van de zetels, met ‘Smart Glass’ dat de kracht van Verhoogde Realiteit integreert in de volledige ruitpartij en met diverse functies (deuren, richtingaanwijzers, koplampen en zetelschermen) die met handgebaren (‘Gesture Control’) worden bediend. De zichtbaarheid wordt in alle omstandigheden sterk verbeterd door de krachtige laserkoplampen die qua lichtkleur erg dicht aanleunen bij daglicht en die de veiligheid verhogen met een intelligente tracking van voorwerpen en een dimfunctie voor de lichtbundel. 

Terreintovenaar

De Discovery Vision Concept onthult ook geavanceerde technologieën die momenteel worden ontwikkeld om de allroadcapaciteiten naar een nog hoger niveau te tillen. Of die snufjes het terreinrijden van spannend en uitdagend tot saai en voorspelbaar degraderen, laten we hier in het midden. Land Rover wil elke bestuurder in ieder geval het vertrouwen geven om nagenoeg elk terrein met gemak te overwinnen.

Het ‘Transparent Bonnet head-up display’ geeft een ongehinderd zicht op de grond onmiddellijk voor de wagen om de capaciteiten en het zelfvertrouwen van de bestuurder een sterke boost te geven. Camera’s onder het radiatorrooster werken samen met het head-up display in de voorruit. Op moeilijke terreinen kunnen de beelden op de voorruit worden geprojecteerd zodat het lijkt alsof de motorkap van de wagen transparant is.

‘Laser Terrain Scanning’ gebruikt infraroodlaserstralen die vanuit de mistkoplampen worden uitgezonden en voortdurend het terrein scannen om een contourmap weer te geven op het hogeresolutiescherm in het instrumentenbord. Die contourmap kan worden gekoppeld aan het geleidingssysteem ‘All-Terrain Coach’, dat het ideale pad uitstippelt en de bestuurder helpt om het te volgen. Laserstralen worden ook gebruikt door het nieuwe sensorsysteem ‘Wade Aid’ om de diepte van water te meten nog voor de wagen erin rijdt en de bestuurder te laten weten of het water doorwaadbaar is.

‘Remote Control Drive’ stelt de bestuurder dan weer in staat om bij erg lage snelheden te manoeuvreren zonder dat hij in de wagen zit. ‘Remote Control Drive’ komt zowel op de weg als op het terrein van pas bij het koppelen van een aanhangwagen of om de wagen van buitenaf over extreme terreinen te leiden. ‘All-Terrain Progress Control’ maakt het mogelijk om semiautonoom tegen een constante snelheid over uiteenlopende terreinen te rijden.

Of dergelijke nieuwigheden de automobiele mens gelukkiger kunnen maken, zal de toekonst moeten uitwijzen.