Na de Range Rover Sport en de Range Rover krijgt nu ook de Discovery een SV-versie.
De Nieuwe Discovery SVX krijgt niet alleen een 5-liter V8-benzinemotor met meer dan 500 pk tussen de voorwielen, hij wordt volgens zijn constructeur ook de extreemste Land Rover ooit, met meer bodemvrijheid en veeruitslag, een verhoging van koetswerk en ophanging en brede terreinbanden. De SVX wordt vanaf 2018 in het ‘SVO Technical Centre ‘ met de hand gebouwd.
Tekst: Jan Van Geel – Foto’s: Land Rover
De Discovery SVX werd in september onthuld tijdens het Autosalon van Frankfurt. Daar beleefde hij zijn wereldpremière in het gezelschap van andere SVO-stalgenoten zoals de Range Rover Sport SVR, de Range Rover SVAutobiography Dynamic, de Jaguar F-TYPE SVR en de Jaguar XE SV Project 8.
Ook de gezinsvriendelijkste Land Rover werd dus onder handen genomen door ‘Special Vehicle Operations’. Dat gespecialiseerde team van Jaguar Land Rover-ontwerpers, -ingenieurs en -technici tilt de prestaties, luxe en capaciteiten van Jaguar- en Land Rover-voertuigen naar een hoger niveau. De SVX voegt vooral extreme terreincapaciteiten toe aan de vijfde Discovery-generatie, die voortbouwt op de sterke en lichte aluminium architectuur van Land Rover.
Sterker en stoerder dan ooit
De SVX is de ultieme Discovery voor liefhebbers van het betere terreinwerk. Hij wordt aangedreven door de 5-liter V8-benzinemotor met compressor, die werd opgedreven tot een maximumvermogen van 525 pk en een koppel van 625 Nm. Een andere primeur voor de Discovery SVX is het ‘Hydraulic Active Roll Control’ (H-ARC). Dat systeem vergroot in zwaar terrein de veeruitslag en verbetert de koetswerkcontrole om de tractie te verbeteren en tegelijk de rolneiging te beperken.
De betere oprij-, afrij- en overrijhoeken zijn enerzijds te danken aan de verhoogde zelfdragende architectuur in licht aluminium en anderzijds aan de standaardluchtvering rondom. Die gebruikt schokdempers met langere veerwegen. De hogere zijwanden van de grotere Goodyear Wrangler-terreinbanden (275/55 R 20) reduceren de contactdruk en verbeteren de prestaties op zachte oppervlakken. Het agressievere loopvlakpatroon van de rubbers verhoogt dan weer de grip in modderige omstandigheden.
De DiscoverySVX is uitgerust met een centraal actief sperdifferentieel en een elektronisch sperdifferentieel achteraan, die samenwerken met het speciaal afgestelde Terrain Response 2-systeem om de tractie op elke ondergrond te optimaliseren. Die upgrades werden bovendien aangevuld met een unieke softwareafstelling voor de rijhulpsystemen en voor de achttrapsautomaat met een transferbak met korte en lange overbrenging. De SVX is ook de eerste Discovery die over de pistoolvormige versnellingspook van de Range Rover Sport beschikt. Die vervangt de ‘Drive Select’-draaiknop van de andere versies.
Unieke afwerking
De SVX onderscheidt zich niet alleen onderhuids van de andere Discovery’s. Ook het oog wil wat, en daarom kreeg het productiemodel op het Autosalon van Frankfurt unieke voor- en achterbumpers met bodembeschermplaten en zichtbare metalen sleepogen in de kleur ‘Rush Orange’. Die zijn elk gehomologeerd om meer dan zes ton te slepen. Ook aanwezig waren een verblindingswerende motorkapafwerking en een geïntegreerde elektrische lier achteraan.
Exclusieve interieurkenmerken waren de satijnafwerking ‘Tectonic Grey’, de unieke kleur- en materiaalcombinatie van ‘Lunar’ en ‘Light Oyster’ met accenten in ‘Rush Orange’ en het geperforeerde ‘X’-logo op de SVX-zetels. Uiterlijk viel de SVX op door de zijdelingse verluchtingsopeningen met V8-opschrift in ‘Narvik Black’, een radiatorrooster in ‘Narvik Black’, zilveren dakrails en een op het dak gemonteerde eenheid met twee bijkomende lampen. Die verbeteren de zichtbaarheid in moeilijke omstandigheden.