Discovery Sport 2.2 SD4 HSE Luxury automaat – gezins-Evoque

De opvolger van de Freelander 2 kreeg de verwarrende naam Discovery Sport. Waarom verwarrend? Omdat het 7de Land Rover-model nauwelijks verwant is met de ‘grote’ Discovery, maar eigenlijk een ‘vergrote’ Evoque is. Wij reden met de diesel-topversie, en dat is de HSE Luxury met de 9-trapsautomaat.

Tekst: Jan Van Geel – Foto’s: Jan Van Geel / Land Rover

De opvolger van de Freelander 2 is dus niet de Freelander 3 maar wel de Discovery Sport geworden. Op het eerste gezicht lijkt dat een ongewone naam, maar hij past wel perfect bij de opsplitsing van het Land Rover-gamma in een Range Rover-, Discovery- en Defender-lijn. In die nieuwe stamboom vallen de Discovery-modellen op door ruime en veelzijdige interieurs. En dat zijn twee kenmerken van deze compacte nieuwkomer met zijn royale interieurruimte en extra noodzitjes onder de laadvloer. Ga je echter uit van zijn technische kenmerken, dan is de nieuwe ‘Sport’ door onder andere het aangepaste Evoque-platform en de identieke motoren en versnellingsbakken de grote en gezinsvriendelijke broer van de compacte Evoque.

Opvallende verschijning

Net zoals de Evoque doet de Discovery Sport hoofden draaien, zeker als hij zoals de testwagen een sneeuwwit koetswerk combineert met een zwart dak, zwarte roosters, zwarte zijspiegelbehuizingen en zwarte lichtmetalen 19-duimsvelgen. De xenonkoplampen met ledverlichting en koplampsproeiers zijn standaard, maar voor de meedraaiende lichtbundel en de zijwaartse bochtverlichting betaal je 460 euro extra. Om het mooie koetswerk deuk- en krasvrij te houden, is de topversie voor- en achteraan uitgerust met parkeersensoren en helpt een in de kofferklep geïntegreerde camera voor de koppeling van een aanhangwagen. Standaard is elke Discovery Sport met de ‘Instant Mobility System’-reparatieset uitgerust. Die omvat een spuitbus en een elektrische pomp. Echt efficiënt is dat systeem niet als de band zwaar beschadigd is, en daarom laat Land Rover ook de keuze tussen een thuiskomertje (230 euro) of een volwaardig reservewiel (490 euro). Dat laatste past echter niet onder een wagen met 5+2-zitplaatsen.

Voor alle lengtes

De Discovery Sport biedt verrassend veel zitruimte op de eerste en tweede rij. Schuift een bestuurder van 1,90 meter zijn zetel in de ideale positie, dan heeft een even lange passagier op de achterbank nog altijd voldoende beenruimte. De voorzetels zijn uitstekend: de zittingen zijn lang en de brede rugleuningen bieden ook in snelle bochten voldoende zijdelingse steun. Het elektrisch bekrachtigde stuur is niet te groot en voelt aangenaam aan. Bij lage snelheden kost het sturen minder kracht, wat handig is bij het parkeren. Bij hoge snelheden kost het sturen vanuit de ‘rechtdoorpositie’ iets te veel kracht. Dat voel je vooral op de autosnelweg als je van richting wilt veranderen om bijvoorbeeld een tragere voorligger in te halen.

De passagiers op de achterbank zitten iets te laag om een goed zicht naar voren te hebben. Dat laatste wordt ook bemoeilijkt door het forse formaat van de voorste hoofdsteunen, waarin de schermen van het entertainmentsysteem moeten passen. Het zicht van de centrale passagier wordt door niets belemmerd, maar die moet het dan weer met een smalle zitting en rugleuning stellen. De bagageruimte is minder groot dan je verwacht en biedt niet de laadmogelijkheden die je van een ‘echte’ Discovery verwacht.

Voor kleine kinderen

De derde zetelrij is alleen een interessante optie als je ook wel eens zes of zeven personen wil vervoeren. En de passagiersnummer zes en zeven moeten dan wel kleine kinderen zijn. Voor volwassenen en zelfs voor tieners zijn zowel het in- en uitstappen als de been- en hoofdruimte ondermaats. Meet je meer dan 1,80 meter, dan heb je de twee zeteltjes nodig om dwars en met ingetrokken hoofd in de bagageruimte te passen. Met andere woorden: heb je echt behoefte aan zeven bruikbare zitplaatsen, koop dan een Discovery. Die is ongeveer even duur bij aankoop, maar kost door zijn sterkere 3-litermotor wel meer om mee te rijden.

Door het gewicht van de twee extra zeteltjes zijn enkele opties niet combineerbaar met de wagen. We sommen de opvallendste even op: het ‘Head Up Display Pack’, het volwaardige reserwiel en de combinatie van een tijdelijk reservewiel met de afneembare of elektrisch in- en uitklapbare trekhaak. Ook de ‘Active Driveline’ en de ‘Adaptive Dynamics’, die alleen beschikbaar zijn op de SD4 en Si4, mag je uit de optielijst schrappen als je de derde zetelrij meebestelt.

190 diesel-pk’s en 9 versnellingen

Bij hun introductie zijn de dieselversies met vierwielaandrijving nog uitgerust met de 190 pk sterke 2,2-liter SD4-turbomotor. Die was aan de nieuwe 9-trapsautomaat geschroefd, die zelfs bij korte bewegingen van het gaspedaal vlotte versnellingen garandeert. Onze eerste kennismaking met die versnellingsbak dateert van de test met de Evoque Coupe Dynamic 2.2 SD4 (‘Black Oval’ 13). Toen viel bij een beheerste rijstijl het superzachte schakelgedrag van die automaat op, en merkten we ook dat de 9-bak niet van een brute rechtervoet en bruuske bewegingen van het gaspedaal hield. Bij plots plankgas heeft de automaat in de D-stand ook iets te veel tijd nodig om de juiste versnelling te vinden of gaat het schakelen met schokjes gepaard. Maar eigenlijk is dat geen minpunt omdat de versies met de 9-trapsautomaat standaard uitgerust zijn met schakelhendels aan het stuur. Daarmee kan de bestuurder elke versnelling manueel inschakelen, niet alleen bij een sportieve rijstijl maar ook voor meer controle op moeilijke terreinen of bij het slepen van een aanhangwagen.

Gulziger dan verwacht

De verbruikscijfers van Land Rover moet je altijd met een korrel zout nemen. De 6,3 liter per 100 kilometer in de technische fiches hebben we dus niet geëvenaard, en zelfs niet benaderd. Op de autosnelweg bedroeg het verbruik volgens de boordcomputer 7,2 tot 8,4 liter per 100 kilometer. Op secundaire wegen schommelde het met een anticiperende rijstijl en respect voor alle snelheidsbeperkingen tussen 8,2 en 8,4 liter. Primeert rijplezier, dan stijgt het verbruik naar 8,5 tot 9,5 liter En werd het gaspedaal nog iets sneller en dieper ingeduwd, verschenen cijfers tussen 10,1 en 10,5 liter op het scherm van de boordcomputer. Het Stop/Start-systeem had nauwelijks invloed op het verbruik, zeker niet op landelijke wegen. Een rustige rondrit op onverharde wegen resulteerde in een gemiddelde van 10,3 liter.

Superieure wegligging

Samen met de Evoque vond Land Rover ook de ‘onverstoorbare wegligging’ uit. Net zoals die Evoque en de aluminium Range Rover Sport kleeft de Discovery Sport aan de weg. In bochten blijven rolbewegingen van het koetswerk achterwege en volgen de voorwielen exact de gekozen lijn. Een goede wegligging kost meestal wat veercomfort, en de Discovery Sport vormt geen uitzondering op die regel. Zeker in combinatie met de standaard 235/55 R 19-rubbers heeft de ophanging soms moeite om oneffenheden weg te filteren. Vooral putjes, teernaden en dwarsrichels worden onvoldoende geabsorbeerd. Ook op onverharde wegen slaagde de combinatie van die brede banden en de iets te stugge ophanging er niet in om schokken te neutraliseren.

Op de remkracht valt weinig aan te merken. Bij een noodstop moet je wel stevig op het pedaal duwen om snel genoeg tot stilstand te komen, maar dat went. De geluidsisolatie is niet slecht maar ook niet zo goed als die van de ‘grote’ Discovery. Bij een koudstart hoor je de turbodiesel duidelijk ronken, maar eenmaal op temperatuur worden de geluiden van de viercilinder ook bij acceleraties meer dan behoorlijk gedempt. Ook het windgeruis op de autosnelweg en de rolgeluiden van de brede banden op een betonnen wegdek dringen iets te makkelijk door in het interieur.

Royale standaarduitrusting maar toch veel opties

Als topversie heeft de HSE Luxury een rijkelijke standaarduitrusting. Bijna alle rij- en remhulpsystemen en alle voorzieningen voor het comfort en gebruiksgemak zijn standaard. De lijst is te lang om ze in dit artikel op te nemen maar je vindt ze wel in de prijslijst terug. De samenstelling van de uitrusting is soms verrassend omdat ze afwijkt van keuzes die de concurrentie maakt. Topversies van andere merken hebben bijna allemaal een elektrisch verstelbare stuurkolom, terwijl de Discovery Sport het met een manueel viervoudig verstelbaar stuur moet stellen. Het elektrisch bediende alternatief staat zelfs niet in de optielijst. Ook voor de zetelverwarming en de verdonkerde ruiten moet je bijbetalen, hoewel de Discovery Sport SD4 HSE Luxury met automaat geen goedkope wagen is: zonder opties kost hij 55.900 euro.

De testwagen was door een gevarieerd optiepakket nog een pak duurder. Hier volgen de belangrijkste extra’s: het ‘Black Design Pack’ met zwart dak (1.600 euro), het ééndelige glazen panoramisch dak met UV-filter boven de zetels van de eerste en tweede zitrij (1.220 euro), het ‘Cold Climate Pack 2’ (1.170 euro),  het ‘Convience Pack 2’ (820 euro), het ‘Derde Zetelrij Pack 3’ (1.730 euro) en het ‘Entertainment Pack + Rear Seat Entertainment’ (4.580 euro). Samengeteld komt dat op 11.120 euro, de prijs van een goed uitgeruste stadswagen.

Kortom

Wil je een gezinsvriendelijke Evoque, dan koop je een Discovery Sport. En die keuze heeft vooral voordelen, ook als je rekening houdt met het design en de prijs. De Discovery Sport oogt iets zwaarder dan de Evoque maar blijft elegant gelijnd, en de geteste versie kost precies 1.000 euro minder dan de HSE Dynamic-versie van de nieuwe 5-deurs Evoque met de 180 pk sterke 2-liter dieselmotor en 9-trapsautomaat.

Dit is goed

–             krachtige motor

–             zitruimte en zitcomfort (1ste en 2de zitrij)

–             onverstoorbare wegligging

–             supersoepele 9-trapsautomaat (bij beheerste rijstijl)

–             uitstekende zitpositie achter het stuur

–             overzichtelijk en gebruiksvriendelijk dashboard

Dit kan beter

–             prijs, zeker in combinatie met de (soms dure) opties

–             veercomfort op slechte wegen

–             instapcomfort en zitruimte (3de zitrij)

–             hoge laaddrempel

–             schakelgedrag bij sportieve rijstijl (in D-stand van automaat)

–             brandstofverbruik bij vlotte rijstijl

TECHNISCHE FICHE

Discovery Sport SD4 HSE Luxury (automaat)       

Koetswerk

Constructie                                      zelfdragend koetswerk, break   

L x B x H                                            4589 x 2069 x 1724 mm                             

Wielbasis                                          2741 mm                                                                                                    

Bagageruimte                                 689 (5+2: 479)-1698 l                                 

Gewicht                                            1765-1854 kg                                 

Motor & prestaties

Type      turbodiesel, L4, 2179 cc              

Vermogen                         140 kW/190 pk @ 3500 tpm      

Koppel                                               420 Nm @ 1750 tpm     

Topsnelheid                                     188 km/h

0-100 km/h                                     8,9 s                                                                

Verbruik gemengde cyclus          6,3 l/100 km                    

Tankinhoud                                      65 l                                                   

Milieu    Euro 5, DPF

CO2                                                   166 g/km                          

Sleepgewicht (ongeremd)            2500 (5+2: 2200) (750) kg                                        

Versnellingsbak

Type                                                  sequentiële automaat                 

Versnellingen                                   9                                                        

Prijslijst

S                                          40.100 €

SE                                        44.600 €

HSE                                     50.100 €

HSE Luxury                        55.900 €

Ingenium-dieselmotor voor de Discovery Sport

Wat in de Evoque debuteert, volgt in de Discovery Sport, en vice versa. De zuinigere Ingenium-dieselmotor zal dus ook onder de motorkap van de Discovery Sport belanden. De 2-liter viercilinder is een Euro 6-motor met 150 of 180 pk en een verbruik en CO2-uitstoot vanaf respectievelijk 4,9 l/100 km en 129 g/km. De topversie met 180 pk is bijna 190 km/h snel en sprint als vijfzitter met automaat in 8,9 seconden van 0 naar 100 km/h. De nieuwe aluminium TD4-motor onderscheidt zich door zijn lichte constructie met een stijver cilinderblok en losgekoppelde injectoren, die minder trillingen en lawaai afgeven aan het interieur en zo bijdragen tot een aangename rijervaring.

De Discovery Sport met Ingenium-motor krijgt net zoals de Evoque een ‘E-Capability’-label, met een blauw ‘Sport’-logo dat de zuinigste variant aanduidt. Het label is voorbehouden aan de modellen met vijf zitplaatsen, uitgerust met de 150 pk of 180 pk motor en met 18-duimsvelgen en banden met lage rolweerstand. De Discovery Sport met de Ingenium-motor kan vanaf mei 2015 besteld worden en is vanaf september 2015 leverbaar. Een nog zuinigere, voorwielaangedreven variant volgt in het voorjaar van 2016.