Land Rovers veelzijdigste 4×4 kreeg onlangs zijn jaarlijkse update. De Discovery 2014 kan uitpakken met een nieuwe look, nieuwe labels, nieuwe zuinigheidstechnologieën, verbeterde audiosystemen, nieuwe rijhulp-, comfort- en veiligheidssystemen en de nieuwe 3-liter V6-benzinemotor met compressor. Of die laatste een interessant alternatief is voor de 3.0 SDV6, vertelt deze test.
Tekst: Jan Van Geel – Foto’s: Land Rover
De Discovery 2014 is een nog betere wagen geworden. De opgefriste versie combineert de kerneigenschappen van modeljaar 2013 met nieuwigheden die de wagen zuiniger, veiliger en nog aangenamer maken. Nieuw en opvallend is de naam ‘Discovery’ op de motorkap. Land Rover wil naar analogie met de Range Rover-lijn ook een Discovery-lijn uitbouwen. Begin 2015 wordt die uitgebreid met de Discovery Sport. Die compacte vijf- of zevenzitter volgt de Freelander 2 op.
Nieuw gezicht
Het koetswerk kreeg een klassieke facelift met een nieuw radiatorrooster, een nieuwe voorbumper, nieuwe koplampen, nieuwe dagrijlichten met opvallende led-signatuur en twee nieuwe lichtmetalen velgtypes. Het optionele ‘Black Design Pack’ blijft verkrijgbaar, met nieuwe details en zwarte lichtmetalen 19- en 20-duimsvelgen. Minder opvallende aanpassingen zijn de verdwijning van het cijfer ‘4’ op de achterklep, zodat daar alleen nog ‘Discovery’ staat. Het motorlabel verhuist van de achterklep naar een gravure op elk van de voordeuren. Deze zijdelingse logo’s geven het motortype weer als ‘SCV6’, ‘SDV6’ of ‘TDV6’.
Nieuwe optionele transferbak met enkele verhouding
Na de nieuwe Range Rover Sport laat nu ook de Discovery de keuze tussen twee permanente vierwielaandrijvingen. Of preciezer: laat hij die keuze bij de 3.0 TDV 6 S. Standaard is die versie net zoals de 3.0 TDV6 E met de nieuwe transferbak met enkele verhouding uitgerust. Optioneel kan de S voor 760 euro ook met terreinreductie geleverd worden. Alle andere uitvoeringen (SE en HSE) zijn uitsluitend met de bestaande transferbak met een normale en korte verhouding uitgerust.
De nieuwe transferbak met enkele verhouding weegt 18 kilogram minder dan de versie met twee verhoudingen en beschikt over een Torsen-differentieel, dat 42 procent van het koppel naar de vooras en 58 procent naar de achteras stuurt.
Nieuwe rijhulpmiddelen en hoogwaardige audiosystemen
De uitrusting van de Discovery 2014 biedt al dan niet optioneel enkele rijhulpsystemen en comfort- en veiligheidsvoorzieningen die in de Range Rovers debuteerden. Nieuw zijn de doorwaadhulp (‘Wade Sensing’), de dodehoekcontrole (‘Blind Spot Monitoring’) en systemen die naderende voertuigen detecteren (‘Closing Vehicle Sensing’), die voor dwarsrijdend verkeer bij het achteruitrijden waarschuwen (‘Reverse Traffic Detection’) en die het oprijden van het T-kruispunten veiliger maken (‘T-junction Camera’s’).
De HSE is standaard met een audiosysteem van Meridian uitgerust dat via acht luidsprekers 380 watt levert. Het ‘Meridian Surroundsysteem’ levert via zeventien luidsprekers 825 watt en kost 1.200 euro extra.
Zeven echte zitplaatsen
Het zitcomfort is goed maar niet perfect. In snelle,scherpe bochten missen de rugleuningen van de voorzetels nog altijd wat zijdelingse steun, en achterin hebben de drie afzonderlijke zetels een iets te lage zitting om ook lange benen perfect te ondersteunen. De knieën raken ook de rugleuning van de voorste zetels als die helemaal naar achter geschoven worden. De schuld voor dat ruimtegebrek ligt grotendeels bij Land Rovers keuze voor een derde zitrij. Die twee extra zetels in de bagageruimte – een optie van 1.600 euro – toveren de Discovery wel om in een volwaardige zevenzitter. Het instappen gebeurt langs links of rechts na het wegklappen van de buitenste zetels van de tweede zitrij. De klim naar de de derde rij vergt wat lenigheid maar verloopt al bij al vrij vlot. Eenmaal achterin verrassen de afmetingen en het zitcomfort van de zetels, die volledig onder de laadvloer kunnen verdwijnen. Zelfs passagiers van 1,90 meter vinden daar voldoende voet,-, been- en hoofdruimte.
Sterk en dorstig
Een 5-liter benzinemotor is niet de ideale keuze om de CO2-uitstoot te verlagen. Daarom verving Land Rover die atmosferische V8 door een 3.0 V6-benzinemotor met compressor. Die levert 340 pk en 450 Nm, is 195 km/h snel en spurt in 8,1 seconden van 0 tot 100 km/h. In de Discovery verbruikt die motor 11,5 l/100 km (5.0 V8: 14,1 l/100 km) en stoot hij 269 g/km (5.0 V8: 328 g/km) CO2 uit. Net zoals de dieselversies is ook de SCV6 met de soepel schakelende 8-trapsautomaat en het intelligente stop-startsysteem uitgerust.
Ook met de SCV6 slaagden we er nooit in om de opgegeven verbruikscijfers van Land Rover te evenaren. Het laagste verbruik berekende de boordcomputer tijdens een rit naar zee met vier personen en de snelheidsregelaar op 126 km/h: 11,1 liter per 100 kilometer. Voor de SDV6 noteerden we tegen de dezelfde snelheid precies 8,9 liter (‘My Land Rover Travel Magazine’ 18). Bij een voorzichtige en anticiperende ecorijstijl met respect voor bijna alle snelheidsbeperkingen verscheen altijd een cijfer tussen 13,0 en 13,3 l/100 km op het scherm De SDV6 verbruikte bij een vergelijkbare rijstijl 9,4 tot 9,7 liter. De 86,3 liter tank van de SCV6 bevat 4 liter meer brandstof dan die van de dieselversies, maar zelfs dan leg je 150 tot 200 kilometer minder af voor je weer duurdere benzine moet tanken.
Behoorlijk compromis
Een ophanging die strak in bochten, stabiel bij hoge snelheden, soepel in het terrein en comfortabel op elke ondergrond moet zijn, is altijd een moeilijk realiseerbaar compromis. De combinatie van luchtvering met de dynamische stabiliteitscontrole (‘Dynamic Stability Control’ DSC) en het kantelpreventiesysteem (‘Roll Stability Control’ of RSC) levert goed maar geen perfect werk. Putjes en dwarsrichels worden onvoldoende gefilterd en in scherpe bochten of bij bruuske richtingsveranderingen worden koetswerkbewegingen onvoldoende onderdrukt. Storend zijn die kleine ongemakken echter nooit, zelfs niet als je te snel over een scherpe verkeersdrempel davert of te laat en tegen een te hoge snelheid een zijstraat inslaat. Het contrast met de ophanging van de Range Rover Sport en zeker de Range Rover is echter groter dan ooit. Dat aluminium duo heeft tegenwoordig een aangenamere en efficiëntere ophanging.
Prijs en opties
De HSE-topversie van de SCV6 kost evenveel als die van de sterkste dieselversie, de SDV6: 62.500 euro. Voor dat bedrag koop je een luxueus en comfortabel uitgeruste allroader met een indrukwekkend pakket veiligheidsvoorzieningen. Ook bij de Discovery doet de samenstelling van de uitrustingslijst de wenkbrauwen soms fronsen. Dure dingen als het navigatiesysteem en een Meridian-audiosysteem zijn standaard op de HSE>. Voorzieningen die bij andere merken standaard zijn op de topversie, staan bij Land Rover dan weer in de optielijst. Enkele voorbeelden zijn de interieurtapijten (100 euro), de dakrails (vanaf 260 euro), de elektrisch verstelbare stuurkolom (380 euro), het koelvak in de middenconsole (390 euro) en de verduisterde ruiten achteraan (520 euro).
Het multimedia entertainmentsysteem achteraan kost 3.790 euro en kun je alleen kopen als je ook het 7-zetels-pakket bestelt (minstens 1.600 euro). 5.390 euro is een stevige prijs voor een dvd-lezer, een extra usb-ingang achteraan, twee in de hoofdsteunen verwerkte lcd-schermen en twee draadloze hoofdtelefoons en twee misschien wel overbodige zitplaatsen in de bagageruimte. Ook niet goedkoop maar een echte aanrader is het elektrisch schuif- en kanteldak met achteraan een panoramisch glazen dak (1.600 euro). Deze glaspartij geeft elke zitrij extra licht en zicht. Op warme zomerdagen houden zonwerend glas en zonneblinden het interieur koel.
Interessant alternatief?
Op de vraag boven deze alinea is ons antwoord heel kort: neen. Ondanks de 84 extra pk’s biedt de SCV6 niet meer rijplezier dan de SDV6. Het verschil in prestaties voel je pas als je de compressormotor hoog in de toeren jaagt, en daarvoor heeft hij heel veel dure benzine nodig. Het koppel volstaat echter ook voor krachtige acceleraties bij lagere toerentallen, maar ook dan verbruikt de zescilinder vrij veel brandstof. Andere minpunten zijn de CO2-uitstoot en het vermogen, die beide hoger zijn dan die van de SDV6 en waarvan vooral de overheid en de verzekeringsmaatschappijen profiteren.
Gebruik je je Discovery ook voor lange reizen en ritten, bestel dan ook maar het volwaardige lichtmetalen reservewiel (160 euro). Ver van huis beleef je immers weinig plezier aan het standaard thuiskomertje als je lek rijdt. En heb je weinig vertrouwen in je zijspiegels en je blik over de schouder, dan is de dodehoekmonitor (‘Blind Spot Monitoring’) een echte aanrader (510 euro). Oplichtende en flikkerende afbeeldingen in de zijspiegels waarschuwen je perfect voor snel naderend of inhalend verkeer.
(in kader)
Dit is goed
– ruim en veelzijdig interieur
– krachtige motor
– soepele achttrapsautomaat
– perfecte zitpositie op de voorzetels
– zitcomfort op de 3de zitrij
– overzichtelijk en gebruiksvriendelijk dashboard
Dit kan beter
– windgeruis bij geopend schuifdak
– afstelling van de ophanging
– stevig verbruik (ook bij rustige rijstijl)
– beenruimte 2de zetelrij
– afstelling van de ophanging
– deuren en achterklephelften (die niet in het slot ‘vallen’)
TECHNISCHE FICHE
Discovery 4 3.0 SCV6 HSE
Koetswerk
Constructie op ladderchassis, break
L x B x H 4829 x 2022 x 1891 mm
Wielbasis 2885 mm
Bagageruimte 2558 l
Gewicht 2565 kg
Motor & prestaties
Type benzine, V6, 2993 cc
Vermogen 250 kW/340 pk @ 6500 tpm
Koppel 450 Nm bij 3500-5000 tpm
Topsnelheid 195 km/h
0-100 km/h 8,1 s
Verbruik gemengde cyclus 11,5 l/100 km
Tankinhoud 86,3 l
Milieu Euro 5, 269 g/km CO2
Sleepgewicht (ongeremd) 3500 (750) kg
Versnellingsbak
Type sequentiële automaat
Versnellingen 8
Prijslijst
SE 56.000 €
HSE 62.500 €