Defender 2015 – feestelijk einde van een tijdperk

De Defender gaat eind 2015 definitief met pensioen. In Europa tenminste, want als we de internetgeruchten mogen geloven zal hij elders voor andere markten nog in elkaar geschroefd worden. Maar hier trekt Land Rover dus na 67 jaar een streep onder de productie van de laatste directe afstammeling van de Series I. Het einde van dat tijdperk laat de Britse constructeur in ieder geval niet ongemerkt voorbijgaan. Hier volgt een opsomming van de interessantste initiatieven, een voorstelling van de drie nieuwe beperkte series en een gissende blik in de toekomst.

Tekst: Jan Van Geel – Foto’s: Land Rover

Land Rover keerde terug naar de plaats waar het 68 jaar geleden allemaal begon om het startschot te geven voor een jaar vol huldes aan de Defender. Die plaats was een strand in ‘Red Wharf Bay’ op het Welshe eiland Anglesey. Daar schetste Maurice Wilks, de toenmalige ‘Engineering Director’ van Rover, in 1947 voor het eerst de vormen van de oorspronkelijke Land Rover in het zand. Om de geboorte van dat terreinicoon te herdenken, heeft Land Rover de grootste zandtekening ooit in het Verenigd Koninkrijk geproduceerd. Dat werd de afbeelding van een Defender met een diameter van 1 kilometer.

Voor dat tijdelijke kunstwerk deed Land Rover een beroep op ‘Sand in your Eye’. Die firma specialiseert zich in het maken van unieke tekeningen en sculpturen uit zand en ijs. De kunstenaars van ‘Sand In Your Eye’ hadden de contouren van de Defender nauwkeurig uitgetekend met behulp van gps-technologie alvorens zes Land Rovers met elk een ongeveer vier meter brede landbouweg de vormen in het zand trokken. Samen vertegenwoordigde dat zestal 63 jaar evolutie van de Defender-stamboom:

–             Series I 80″ met een 2-liter benzinemotor uit 1951

–             Series II 88” Soft Top met een 2,25-liter benzinemotor uit 1965

–             Series III 109″ Station Wagon met een 2.286 cc benzinemotor uit 1980

–             Ninety Truck Cab met een 2.286 cc benzinemotor uit 1984

–             110 Station Wagon met een 2,4-liter dieselmotor uit 2011

–             90 Hard Top met een 2,2-liter dieselmotor uit 2014

Lang kon het kunstwerk niet bewonderd worden, want enkele minuten na de voltooiing werd het door het opkomende water weggespoeld.

Heritage, Adventure en Autobiography Editions

Samen met de zandtekening werden ook de feestedities van de Defender gelanceerd: drie beperkte reeksen die allemaal een ander element uit de unieke geschiedenis van de Defender vieren. Die ‘Editions’ kregen de namen ‘Heritage’ (nostalgie), ‘Adventure’ (avontuur) en ‘Autobiography’ (comfort en prestaties).

Autobiography Edition

De exclusieve ‘Autobiography Edition’ belooft meer prestaties, luxe en comfort dan ooit tevoren dankzij de uitgebreide uitrustingslijst, het unieke tweekleurige lakwerk, de volledige bekleding in ‘Windsor’-leder en de verbeterde motorprestaties: 150 in plaats van 122 pk en 400 in plaats van 360 Nm. Hier volgt een selectie van enkele extra’s:

–             bovendeel van koetswerk, achterklep, radiatorrooster, koplampranden en wielkasten in ‘Santorini Black’

–             led-projectiekoplampen

–             bodembescherming onder motorcarter

–             glanzend zwarte lichtmetalen 16-duimsvelgen ‘Sawtooth’

–             volledige interieurbekleding in ‘Windsor’-leder (inclusief hemelbekleding in ‘Ebony’ of ‘Ivory’)

–             zetels in hoogwaardig semianilineleder met dubbele contrasterende stiknaden en gebosseleerd ‘Autobiography’-logo

De productie wordt beperkt tot 180 exemplaren – waarvan 10 voor België en Luxemburg – en deze versie wordt enkel verkrijgbaar met het 90 Station Wagon-koetswerk. De leveringen starten in april 2015.

Heritage Edition

De ‘Heritage Edition’ is geïnspireerd op de eerste Land Rover-modellen en paart nostalgische designelementen aan moderne comfortvoorzieningen. Hij wordt wereldwijd verkrijgbaar en is te herkennen aan de opvallende lak in ‘Grasmere Green’ en het dak in ‘Alaska White’. Ook specifiek zijn het klassieke radiatorrooster en de HUE 166-details als verwijzing naar de nummerplaat van het allereerste preproductiemodel van de Land Rover. Terwijl het koetswerk van de ‘Heritage Edition’ een ode brengt aan de eerste Land Rovers, verenigt het interieur tal van moderne comfortvoorzieningen en een luxueuze afwerking. De duurzame rubberen vloermatten en de gevoerde opbergbox tussen de voorzetels maken de ‘Heritage Edition’ even functioneel als opvallend. Andere belangrijke kenmerken zijn onder andere:

–             de voorbumper in ‘Silver’ met zwarte uiteinden

–             het radiatorrooster en de koplampranden in ‘Heritage’-stijl

–             de stalen velgen in koetswerkkleur

–             de HUE 166-accenten

–             de buitenkant van stuur, versnellingspookknop en handremgreep in geperforeerd leder

–             de stoffen bekleding ‘Almond Resolve’ met zij- en achterkanten in ‘Ebony Vinyl’ en HUE- details

Deze versie is enkel verkrijgbaar als 90 Hard Top en leverbaar vanaf augustus 2015.

Adventure Edition

De ‘Adventure Edition’ is ontworpen voor klanten die op verkenning willen gaan. Daarom kreeg die een nieuwe bodembescherming voor de zijdrempels en het motorcarter, terwijl MT/R-banden de beschikbare grip optimaal benutten. De ‘Adventure Edition’ is leverbaar in drie opvallende metaalkleuren: ‘Corris Grey’, ‘Yulong White’ en ‘Phoenix Orange’. Allemaal hebben ze contrasterende ‘Santorini Black’-lak voor het ‘Adventure’-radiatorrooster, de wielkasten, de motorkap, het dak, de achterklep en de koplampranden. Het interieur van de ‘Adventure Edition’ belooft een goede bescherming tegen de weersomstandigheden. Het hoogwaardige ‘Windsor’-leder van de zetels is verkrijgbaar in vier verschillende kleurschema’s terwijl geperforeerde lederen inzetstukken en contrasterende stiknaden een luxueuze toets toevoegen. Andere belangrijke kenmerken zijn:

–             de led-projectiekoplampen

–             de glanzend zwarte lichtmetalen velgen met dubbele spaken in ‘Diamond Turned’-afwerking

–             de passagiersruimte voorin in Windsor-leder

–             het volledig met leer omrande stuur

–             het geperforeerde leder op versnellingspookknop, handremgreep en handgrepen

–             de hemelbekleding in ‘Ebony Alston’

De ‘Adventure Edition’ is in België en Luxemburg alleen verkrijgbaar als 90 Hard Top en 90 Station Wagon. De leveringe nstarten in augustus 2015.

67 jaar Land Rover

De voorbije 67 jaar is Land Rover uitgegroeid tot een merk met 7 modellen en – in het geval van de Defender –heel veel varianten. De wortels van die laatste gaan terug tot de allereerste modellen die in de Solihull-fabriek op Lode Lane in Birmingham van de band rolden. In het eerste nummer van dit magazine stond een terugblik op 60 jaar Land Rover, hier volgt een beknopte tijdlijn met weetjes en hoogtepunten.

1947      Het Land Rover-project wordt goedgekeurd

1948      De Land Rover wordt op 30 april gelanceerd op het autosalon van Amsterdam

1948      De eerste Station Wagon wordt gelanceerd

1949      Het Britse leger bestelt zijn eerste Land Rovers

1950      Het ‘Freewheel 4×4’-systeem wordt vervangen door een inschakelbare twee- of 
                              vierwielaandrijving

1953      De versies met lange wielbasis worden voorgesteld

1957      De dieselmotor wordt geïntroduceerd

1958      De Series II krijgt een meer geraffineerde stijl

1959      De 250.000ste wagen rolt van de band

1961      De Series IIA met 2.25-liter dieselmotor
wordt voorgesteld

1966     De 500.000ste Land Rover rolt van de band

1968      De koplampen verhuizen naar de voorvleugels

1970      Het beste verkoopjaar met 56.663 verkochte exemplaren

1971      De Land Rover Series III wordt gelanceerd en de 750.000ste Land Rover rolt van de band

1976      De 1.000.000ste Land Rover rolt van de band

1979      Een optionele V8-motor wordt gelanceerd

1983      Land Rover kiest voor schroefveren met de introductie van de One Ten

1984      De Ninety wordt voorgesteld

1990      De Land Rovers worden opnieuw gelanceerd met de naam Defender 90, 110 en 130 en

een nieuwe, rechtstreeks ingespoten 2,5-liter turbodieselmotor

1992      Land Rover North America wordt opgericht met een beperkte reeks van 500 Defenders 110 met 3,9-liter V8-motor

1993      Land Rover North America breit een vervolg aan de succesvolle lancering van de 
Defender 110 met de Defender 90 Soft Top

2007      De Defender ondergaat aanzienlijke evoluties en krijgt onder meer een

zesversnellingsbak

2012      Een nieuwe 2,2-liter dieselmotor vervangt de 2,4-liter

2013      ‘LXV Special Edition’ viert 65 jaar Land Rover

Defender 2: de geruchtenmolen

Over de toekomst van de nieuwe en zelfs de huidige Defender blijft het gissen. Volgens de laatste berichten stopt de productie van die laatste eind 2015. Daarna zou de productie naar India verhuizen, en verdwijnt de ‘Defender 1’ uit Europa. Maar dat nieuws is nog voorbarig. Land Rover zou wel onderzoeken of de huidige Defender in productie kan blijven op een plaats buiten het Verenigd Koninkrijk nadat de productielijnen in Solihull gesloten worden. Deze productie zou sowieso beperkt zijn en enkel bestemd voor markten buiten Europa. De ‘Defender 2’ zou dan tot 2019 op zich laten wachten.

Veel officieel nieuws over de opvolger is er nog niet, hoewel die zich al in een vergevorderd ontwikkelingsstadium bevindt. Op het internet en in tijdschriften gonst het ondertussen al wel van de geruchten. Het ladderchassis, dat verdwijnt, zou vervangen worden door een versterkte versie van het D7u-platform (met de ‘u’ van ‘utility’), dat ook al voor de aluminium Range Rover en Range Rover Sport gebruikt wordt. De ‘Defender 2’ zou zijn starre assen behouden, die voor- en achteraan aan een hulpchassis geschroefd worden. Die twee subframes zouden net zoals de bodemplaat van aluminium zijn. Het gamma zou er als volgt uitzien: een Soft Top, een Metal Top en een Pick-up met 2 deuren en een Metal Top en een Pick-up met dubbele cabine met 4 deuren.

Onder de motorkap komen de Ingenium-motoren die ook de Discovery Sport gaan aandrijven. In Europa zouden dat 2-liter dieselmotoren (met 150 en 180 pk) en benzinemotoren (met 180 en 240 pk) worden. Voor andere markten zou ook aan een 3-liter V6 met meer dan 300 pk gedacht worden. Koppel en vermogen zouden via de huidige manuele 6-bak of de nieuwe 9-trapsautomaat hun weg naar de vier wielen vinden.

Tour van de Defender-productielijn

Land Rover heeft een nieuwe attractie voor bezoekers gelanceerd in zijn fabriek aan de Lode Lane in Solihull: een geleid bezoek aan de productielijn van de huidige Defender. Die geeft hen de kans om elk aspect van het productieproces van dichtbij te volgen.

Apart en uniek is de ‘Celebration Line’. Die bevindt zich in het hart van de Defender-productielijn in een van de oorspronkelijke productiegebouwen van de Jaguar Land Rover-fabriek in Solihull en is een authentieke replica van de productielijn die in 1948 werd gebruikt om de eerste 4×4 te bouwen. Ze laat in detail zien hoe de eerste Land Rover Series I net na de Tweede Wereldoorlog werd gebouwd in de fabriek van Solihull. De nieuwe attractie toont replica’s in diverse stadia van de productie, die stuk voor stuk nauwgezet werden gebouwd met dezelfde onderdelen en volgens hetzelfde procedé als de oorspronkelijke Series I.

De tentoonstelling gunt het publiek ook een blik op het leven in een autofabriek eind jaren veertig aan de hand van originele werktuigen en een tekenbord, en door bezoekers te vragen een authentieke overall of ‘cow gown’ te dragen. Een ander deel van de attractie vertelt het verhaal van de creatie van de originele Series I door Land Rover-stichter Maurice Wilks aan de hand van nooit eerder vertoonde videobeelden die door zijn familie aangeleverd werden.

De rondleiding kost £ 45 per persoon en is beschikbaar volgens het principe ‘wie eerst komt, eerst maalt’. Een bezoek aan de thuisbasis van Land Rover kun je telefonisch reserveren op het nummer +44 (0)121 700 4616.