‘Above & Beyond’: wanneer je ‘Land Rover’ en ‘natuur’ in 1 zin ziet staan, gaat dit meestal over haar capaciteit om die met weinig problemen te doorkruisen, niet over haar inspanningen om de natuur te bewaren. Ecologie heeft nooit erg hoog in het vaandel gestaan van dit prestigieuze merk maar daar is sinds kort verandering in gekomen. De grotere modellen in het gamma hebben al even een plug-inhybride en sinds eind 2020 is het de beurt aan de kleine broertjes: De Range Rover Evoque en de Land Rover Discovery Sport.
Een excuus voor veel pk’s?
Vandaag is de impact van voertuigen op de gezondheid van onze planeet niet meer te ontkennen. Dat is ook Land Rover niet ontgaan. De roep vanuit de bevolking en het strenge oog van Europa verplicht alle merken er toe de CO2 uitstoot tot een minimum te beperken. Het antwoord van Land Rover op dit vraagstuk komt in de vorm van een driecilinder 1.5-liter benzinemotor van 200 pk op de de voorwielen, en een elektromotor van 109 pk op de achterwielen, goed voor 309 paarden gecombineerd. Voldoende om de helemaal-niet-zo-kleine wagens naar 100 te stuwen in 6.6 (Evoque) – 6.8 (Discovery Sport) seconden wanneer de motoren samen werken. De zoveelste ‘fake’ plug-inhybrides die het elekro-aspect aangrijpen om meer pk’s te verkrijgen? Het verbaast u misschien maar neen, eigenlijk niet.
Alle kleinste modellen kunnen groen gaan
Beide wagens staan op een gloednieuw chassis, het PTA-platform (kort voor Premium Transverse Architecture) en die stelt de ecologische toekomst van Jaguar/ Land Rover veilig. Deze nieuwe structuur geeft niet alleen 2 centimeter extra beenruimte aan de passagiers, maar voorziet voldoende plaats om alle toekomstige kleinere Jaguar en Land Rover modellen van een batterijpakket te voorzien. De 15 kWh-accu’s die in deze premium offroaders zitten geïnstalleerd geven op een zonnige dag een realistisch rijbereik van 60 puur elektrische kilometers. Zolang de 135 km/uur niet overschreden wordt en het gaspedaal niet al te diep ingedrukt wordt redt de elektromotor het zonder enige hulp. Het opgegeven ijsbeervriendelijke rijbereik zou ruimschoots voldoende moeten zijn voor de dagelijkse verplaatsingsnood van de gemiddelde Belg. Wordt er toch verder gereden waardoor de batterij de handdoek in de ring moet gooien, dan blijkt de strijd toch nog niet helemaal gestreden. Het plug-insysteem vormt zich moeiteloos om naar een conventionele hybride waardoor de batterij zichzelf oplaadt met energie die vrij komt door te rijden en remmen. Het resultaat is een permanente elektrische ondersteuning bij het vertrekken vanuit stilstand tot 30 km per uur, zelfs wanneer er beweerd wordt dat alle stroom op is.
Wanneer er echter enkel op benzine wordt gereden komt het twijfelende karakter van de automaat naar boven. Als een haas aarzelt en panikeert de automaat bij een sportieve rijstijl door laat te reageren bij het optrekken en te lang in een lage versnelling te blijven wanneer het manoeuvre voltrokken is. De elektromotor slaagt er fijn in die reacties te verhullen, wat een extra reden is om de wagen telkens aan de stekker te hangen. Eenmaal de rit tot zijn einde is gekomen laadt de batterij volledig op in slechts 2 uurtjes via een wallbox. Via een normale stekker doet hij er een kleine 5 uur over.
Ecologisch verantwoord dus?
Het vernieuwde chassis, de slimme en efficiënte werking van het plug-inhybridesysteem en de algemene uitstoot van 48g CO2 per 100 km bewijst dat Land Rover het groener maken van haar vloot erg serieus neemt. Dat voel je ook in de portefeuille, want vandaag bedraagt de verkeersbelasting en belasting op inverkeersstelling voor dit soort voertuigen opgeteld 0 euro. Als zelfstandige of bedrijf geniet je tevens van bijna 100% fiscale aftrekbaarheid. Ook de overheid vindt ze dus ecologisch.
Groener én beter
De ecologische transformatie lukt zonder enig compromis op de kwaliteit die we gewend zijn van Land Rover / Range Rover. Beide modellen hebben niet alleen een nieuw platform maar ook een vernieuwde snuit, herwerkt achterste én gemoderniseerd interieur. Toch een hele stap vooruit op de reeds geslaagde voorgangers.
Het exterieur van beide modellen volgt de designtaal gezet door de Range Rover Velar geaccentueerd door scherpere lichten. Het interieur van de Evoque is met een extra scherm meer dynamisch en geeft een sportief cockpit-gevoel terwijl de Discovery Sport een sterke SUV-ervaring achter laat, een tikkeltje extra comfort voorziet en heel wat praktischer uit de hoek komt door een grotere koffer en ruimer interieur. De materiaalkeuze in beide wagens is van een hoger niveau dan de voorgangers en zelfs op de plaatsen waar er weinig tot niet aangeraakt wordt is de materiaalkeuze bovenmaats. Het multimediasysteem van beide wagens staat op het punt vernieuwd te worden met het nieuwe PiVi-systeem en dat is vermoedelijk een stap in de goede richting. Het huidige systeem dat aanwezig is in onze wagens is overzichtelijk, heeft een mooi design en erg veel mogelijkheden tot personificatie maar het is vrij traag.
Met een startprijs van 55.990 euro voor de Discovery Sport P300e PHEV en 57.400 euro voor de Evoque P300e PHEV leg je dan ook de duiten neer voor deze ecologische en kwalitatieve evolutie. Hiervoor krijg je wagens met een uitstekende materiaalkeuze in het interieur, heel wat prestige, voldoende off-roadcapaciteiten (indien de batterij is opgeladen) en een erg comfortabele rijervaring.