Bowler EXR en EXR S – rallyraidwagens voor weg en wedstrijd

Bowler is een Britse constructeur van 4×4-racewagens en rallyraidwagens. De eerste Bowler dateert uit 1984 en was eigenlijk een getunede 88” met schroefveren. Klassiekers uit het gamma werden de Tomcat – die in nummer 13 van dit magazine al aan bod kwam – en de Wildcat. In 2006 volgde de Nemesis, en die wordt nu afgelost door de EXR. Van die laatste bouwt Bowler ook een straatversie, de EXR S.

Tekst: Jan Van Geel – Foto’s: Bowler/Land Rover

Wereldwijd is Bowler uitgegroeid tot een toonaangevend constructeur van raceauto’s en krachtige 4×4’s, allemaal ‘Powered by Land Rover’. Net als al zijn voorgangers werd de EXR ontworpen, ontwikkeld en gebouwd om aan ruige rallyraidwedstrijden zoals de ‘Dakar’-rally, de ‘Zijderoute’-rally en de manches van de ‘FIA World Cup for Cross-Country Rallies’ deel te nemen. In september staat de nieuwe EXR aan de start van de ‘Rally Reykjavik’ in IJsland.

De Bowler EXR-rallyraidauto maakt gebruik van een aangepaste versie van de atmosferische 5-liter V8 benzinemotor van de Range Rover Sport en voldoet volledig aan het FIA T1-reglement. Zoals opgelegd door de FIA zijn het vermogen en het koppel begrensd tot respectievelijk 300 pk en 582 Nm. De EXR heeft een handgeschakelde zesversnellingsbak en Ricardo-differentiëlen vooraan, centraal en achteraan. In zijn land van herkomst heeft de wedstrijdversie een vanafprijs van 145.000 zonder plaatselijke taksen.

De versie voor de gewone weg heet EXR S. Die krijgt hetzelfde hydrogevormde basischassis als de EXR en diverse schakelaars en hendels, de lichtblokken en de grille van de Range Rover Sport. Ook gemeenschappelijk met de competitiewagen zijn de koetswerkpanelen van sterk en lichtgewicht composietmateriaal. De EXR S krijgt wel een glazen achterruit. Voor extra instapgemak kan de klant wel een vereenvoudigde versie van de gehomologeerde rolkooi bestellen. Ook de eenvoudigere driepuntsgordels verhogen het gebruikscomfort van dit competiemonster-met-nummerplaten. Voor de luxe zorgen de centrale deurvergrendeling, de met leder beklede en elektrisch verwarmbare sportzetels, een degelijke audioinstallatie en een navigatiesysteem. De straatversie laat ten slotte de keuze tussen 20- en 22-duimsvelgen. Op die laatste worden 305/35 R 22-banden van het merk Kumho gemonteerd.

In tegenstelling tot de EXR krijgt de S-versie een aangepaste versie van de 5-liter V8 met compressor van de Range Rover Sport ingebouwd. In de EXR S levert is die goed voor 550 pk en 705 Nm. Met dat arsenaal aan vermogen en koppel, gecombineerd met een gewicht van niet meer dan 1800 kg, accelereert de EXR S van 0 tot 100 km/h in slechts 4,2 seconden en heeft hij een begrensde topsnelheid van 250 km/h. De EXR S is nog uitgerust met de automatische zesbak en het E-diff van de Range Rover Sport Supercharged.

De Bowler EXR S ‘Powered by Land Rover’ is te koop vanaf 155.000 GBP excl. (plaatselijke) taksen en beleeft zijn internationale debuut tijdens het Goodwood Festival of Speed (28 juni–1 juli), waar hij te zien zal zijn op het ‘Bowler Off-Road Activities Field’.

Cobrandingovereenkomst tussen Land Rover en Bowler

In juni 2012 sloten Land Rover en Bowler een cobrandingovereenkomst waarmee ze een officieel karakter geven aan meer dan tien jaar samenwerking. De nieuwe officiële band zal Land Rover en Bowler in staat stellen nog meer uit de onderlinge samenwerking te halen.

Voor Bowler houdt de overeenkomst in dat het gebruik kan maken van componenten, vooral voor aandrijflijn en chassis, en van de ondersteuning van Land Rover op technisch vlak en tijdens de ontwikkeling. Land Rover realiseert met de overeenkomst een deel gegarandeerde onderdelenomzet en biedt zijn ingenieurs zo de gelegenheid creatief en technisch hun grenzen te verleggen en ervaring op te doen met de componenten in extreme omstandigheden, wat extra knowhow zal opleveren voor het gamma Land Rover-producten voor de gewone weg. Kortom, een win-winsituatie voor beide constructeurs én voor de klant, die in de toekomst nóg efficiëntere en sportievere allroaders van de Britse 4×4-specialist mag verwachten.

Als gevolg van de overeenkomst worden de wedstrijdauto’s van Bowler voorzien van ‘Powered by Land Rover’-opschriften, waarmee Bowler de belangrijke rol aangeeft die Land Rover-technologie speelt in de prestaties en wedstrijdsuccessen van hun auto’s. Het ‘Powered by Land Rover’-label zal ook in de verf worden gezet tijdens gemeenschappelijke evenementen en promotionele activiteiten.

Bowler

Bowler bouwt al meer dan 25 jaar 4×4-racewagens. Hier volgt een beknopt overzicht met de belangijkste datums en modellen.

1984      productie van de eerste Bowler op basis van een 88″ Land Rover-chassis met schroefveren

1986      eerste Bowler voor een klant, op basis van een tot 88” verkort Range Rover-chassis

1989      introductie van de Bowler 88″ Tomcat, het model dat de reputatie van Bowler als ontwerper van 4×4-racewagens vestigt

1995      de langere wielbasis van de Bowler 100″ Tomcat maakt hem ook voor snelle wedstrijden geschikt

1997      de opvolger van de Tomcat heet Wildcat 100. Het nieuwe model kreeg een buisframeschassis dat het nieuwe model lichter en sneller maakte dan zijn voorganger.

2000      de Wildcat 200 onderscheidde zich van de 100 door het volledige herwerkte koetswerk en de tot 106” verlengde wielbasis, wat voor een grotere stabiliteit bij hoge snelheden zorgde

2006      de Nemesis was de eerste Bowler met een onafhankelijke en regelbare wielophanging, die hem samen met het lage zwaartepunt, de grotere spoorbreedte en de langere wielbasis uitermate geschikt maakte voor snelle ritten op ruw terrein

2010      het nieuwste model – en onderwerp van dit artikel – is de EXR, waarvan Bowler ook een model voor op de openbare weg ontwikkelde, de EXR S