Land Rover test zelfrijdende terreinwagen

Land Rover beperkt zich niet tot het asfalt. De constructeur ontwikkelt technologie om in elk terrein autonoom te kunnen rijden en systemen die obstakels detecteren.

Een hobbelig terrein of stilstaand water en de auto vertraagt. De auto detecteert op voorhand grind, zand, sneeuw of gras. Bovendien kan hij volledig zelfstandig in het terrein rijden en spoort hij andere voertuigen in de buurt op. Naar zo’n auto, een 4×4 die hulp krijgt van artificiële intelligentie, voert Land Rover momenteel onderzoek.

3D

Een hele resem detectietoestellen werkt samen. Land Rover gebruikt camera’s, sensoren, radars en lidars om de omgeving in 360 graden te begrijpen. De auto kan ook overhangende takken of barelen (van een parking) detecteren om zeker te zijn dat de weg vrij is. De bestuurder moet wel de hoogte van de wagen aangeven, met name wanneer hij fietsen of andere uitrusting op het dak heeft geplaatst.

Vanzelf door de putten De TBSA (Terrain-Based Speed Adaptation) kan de snelheid van de 4×4 aanpassen in functie van het wegdek. De camera’s worden gebruikt om putten of stilstaand water op te merken. Het systeem vermindert de snelheid van de auto indien nodig. Land Rover heeft ook twee Range Rover Sports uitgerust met DSRC-technologie (Dedicated Short Range Communications) om in konvooi te kunnen rijden op moeilijk terrein. Deze auto’s geven informatie door aan elkaar. Wanneer een van de auto’s is gestopt, worden de andere auto’s in het konvooi op de hoogte gebracht. Dit kan ook gebruikt worden bij een safari om aan de volgende wagens door te geven waar ze moeten vertragen om foto’s te nemen.

Bron: autogids.be