Land Rover Classic onthult Classic Defender works v8 islay edition

Antwerpen, dinsdag 2 mei 2023 – Land Rover Classic heeft zijn eerste speciale editie met erfgoedthema onthuld: de Classic Defender Works V8 Islay Edition. De themaversie viert zowel de opmerkelijke Spencer Wilks, Managing Director van de Rover Car Company en een van de oprichters van Land Rover, als het eiland Islay in Schotland, waar de naam Land Rover het levenslicht zag. Beide droegen immers bij aan de ongeëvenaarde erfenis van de Defender.

De Classic Defender Works V8 Islay Edition is geïnspireerd op een Land Rover Series IIa, die eigendom was van en gebruikt werd door Spencer Wilks en die nu deel uitmaakt van de Land Rover Classic-collectie, alsook op het Hebridische eiland waar hij zijn vakanties doorbracht.

Laggan Estate, het landgoed van Wilks op Islay, werd gebruikt om de eerste prototypes te testen. In 1947, terwijl hij met zijn sterk aangepaste Rover door het ruige landschap reed, merkte de jachtopziener van het landgoed op dat de auto een ‘Land’ Rover moest zijn, en zo was de naam een feit.

De Islay Edition, die is gebaseerd op dezelfde technische specificaties als de Classic Defender Works V8, wordt aangedreven door een 297 kW/405 pk sterke 5.0 V8-benzinemotor, gekoppeld aan een ZF-achttrapsautomaat. Elk exemplaar wordt tot in de puntjes gerestaureerd, opnieuw ontwikkeld en opgewaardeerd op basis van donorvoertuigen van 2012-2016. Klanten die op zoek zijn naar een uiterst luxueuze, doorontwikkelde, verzamelbare klassieke Defender, krijgen een zorgvuldig ontworpen en met de hand gebouwde wagen die rechtstreeks afkomstig is van de oorspronkelijke constructeur.

Van de Works V8 Islay Edition zullen slechts dertig exemplaren worden gebouwd, waarvan er zeventien verkrijgbaar zijn als 90 met korte wielbasis en dertien als 110-versie met zeven zitplaatsen.

Paul Barritt, Directeur van Land Rover Classic, verklaarde: “In 2023 vieren we 75 jaar Land Rover. Spencer Wilks en het eiland Islay zijn een belangrijk deel van onze geschiedenis en de Classic Defender Works V8 Islay Edition is dan ook een goede manier om ons te helpen deze mijlpaal te vieren. Hij verwijst naar een bijzondere wagen in onze collectie, de prachtige Series IIa van Spencer Wilks, en put inspiratie uit de bijzondere producten en het unieke karakter van Islay zelf. De authenticiteit, de moderne technologie en de voortreffelijke uitvoering door onze deskundige ingenieurs en technici maken deze beperkte reeks van de Classic Defender tot een heel bijzondere wagen voor veeleisende klanten die op zoek zijn naar het ultieme erfgoed van Land Rover.”

Tijdloos koetswerk
De Classic Defender Works V8 Islay Edition is afgewerkt in Heritage Grey – afgeleid van de koetswerkkleur Mid Grey van Wilks’ originele wagen – en heeft een contrasterend dak en robuuste stalen velgen in Limestone. De wielkasten zijn eveneens afgewerkt in Heritage Grey voor een nog verfijnder koetswerkdesign.

De traditionele Land Rover-logo’s en -labels zijn afgewerkt in koetswerkkleur en er is ook een klassiek radiatorrooster, dat eerder al te zien was op de uitverkochte Defender Heritage Limited Edition. Ook zijn de spatlappen achteraan getooid met het iconische logo uit die tijd.

Uniek voor de Works V8 Islay Edition is het grafische flankopschrift ‘GXC 639C’ – een subtiele knipoog naar de nummerplaat van de Series IIa van Wilks, de wagen die deze themaversie van de ultieme klassieke Defender inspireerde.

Net als de vorige edities van de Defender Works V8 is de Islay Edition voorzien van moderne verbeteringen, waaronder led-koplampen voor een beter zicht. Die technische nieuwigheden omvatten ook doorgedreven onderhuidse verbeteringen, zoals een opgewaardeerde ophanging en remsystemen, die zich perfect lenen voor de superieure prestaties en dynamiek op de weg.

Authentiek interieur
In het interieur van de Classic Defender Works V8 Islay Edition komt de connectie met het eiland Islay, de oorsprong van Land Rover (inclusief de oorsprong van de naam ‘Land Rover’ zelf), echt tot leven, met uitgekiende accenten en een ongelofelijke aandacht voor details.

Land Rovers luxueuze Windsor-leder in Ebony wordt gebruikt op de hoogwaardige Defender-zetels, de zijbekleding, de deuren, de hemelbekleding en het dashboard. De middenconsole en het Classic Infotainment System zijn getooid met een rand in koetswerkkleur en dat laatste integreert moderne functies zoals satellietnavigatie, een DAB-radio en Bluetooth in het originele scherm en dashboard. Dezelfde koetswerkkleur Heritage Grey omgeeft de pistoolvormige versnellingspook van de ZF-achttrapsautomaat.

Naast de versnellingspook bevindt zich een plaatje dat beschrijft hoe de naam ‘Land Rover’ tot stand kwam. Terwijl Wilks op zijn landgoed Laggan Estate op Islay een sterk aangepaste Rover testte die later uitgroeide tot de Series I, zou Ian Duncan, de jachtopziener van het landgoed, hem hebben toegeroepen dat de auto de nieuwe ‘Land’ Rover moest zijn. Bovendien is het historische Land Rover-logo in reliëf aangebracht op het stuurwiel en de hoofdsteunen van de zetels. Ongewoon voor een Classic Defender is dat alle voetruimtes zijn afgewerkt met tapijt, wat het geheel een extra luxueuze toets geeft.

De link met het eiland Islay uit zich in de uitgekiende details die in het hele interieur te vinden zijn. De schouderzone van de zetels, delen van de deurpanelen, het deksel van de centrale armsteun en een detail verborgen achter de zonneklep zijn allemaal afgewerkt in een speciaal gekozen, zacht aanvoelende tweed-stof, vervaardigd door de Islay Woollen Mill. Dit zorgt voor een unieke connectie met de locatie en zijn plaats in de geschiedenis van de Defender.

Het patroon van de tweed-stof heeft een aardekleurige basis die verwijst naar het lokale landschap. Land Rover Classic koos kleuren die de regio weerspiegelen, met blauw voor de zee en de hemel van Islay, paars als verwijzing naar de lokale heide, en een subtiele geeltint om het turfachtige graslandschap aan te duiden. De speciale stof komt ook terug op een unieke tas in het centrale opbergvak, waarin men kleine voorwerpen zoals een smartphone kan opbergen.

De centrale opbergruimte is voorzien van een specifiek detail dat de link met Islay versterkt. Het uitneembare dienblad, compleet met lederen handvaten, is gemaakt van eikenhout van whiskyvaten die afkomstig zijn van de plaatselijke distilleerderij Kilchoman.

Elk dienblad heeft een unieke houten schijf van 110 millimeter die naar het einde van een whiskyvat refereert en is vervaardigd uit een specifiek stuk hout met de authentieke gestencilde belettering, wat impliceert dat elke wagen uniek is. De schijf wordt in het dienblad geplaatst, dat is afgewerkt in Amerikaans walnootfineer en vult de eik van het whiskyvat perfect aan, met prachtige zwaluwstaartvoegen voor een verfijnde afwerking. De speciaal vervaardigde rand toont de distilleerderij en de Woollen Mill in hetzelfde gestencilde lettertype, net als een echt whiskyvat – en bevat het officiële 75th Anniversary-logo van Land Rover. De basis van elke bekerhouder is eveneens gemaakt van het hout van whiskyvaten.
Kilchoman heeft een familieband met Spencer Wilks, wiens kleindochter Kathy Wills in 2005 samen met haar man Anthony de distilleerderij oprichtte. Ze legde een authentieke link tussen het erfgoed van de originele wagen, de afkomst van zijn naam, het prachtige eiland en de unieke kenmerken van de Classic Defender Works V8 Islay Edition. Ook wordt er een beperkte whisky-editie ‘639’ geproduceerd ter ere van de Defender Islay. Elke klant krijgt een fles om de verzamelwaarde van zijn wagen te verhogen.

De details in eikfineer komen ook terug in de koffervloer en de prachtig afgewerkte en duurzame uitrusting voldoet aan dezelfde strenge kwaliteits- en ontwikkelingsnormen als die van de nieuwste productie-Range Rovers. De klok in het midden van het dashboard weerspiegelt ook de houtnerfafwerking van andere voorzieningen.

Technische specificaties
De Classic Defender Works V8 Islay Edition gebruikt dezelfde fundamenten als de Classic Defender Works V8. Elke wagen is een zorgvuldig gerestaureerde en opnieuw gebouwde klassieke Defender, die vakkundig werd geselecteerd door de specialisten van Land Rover Classic.

De donorvoertuigen dateren van de periode 2012-2016 en Land Rover Classic rust ze uit met een moderne atmosferische 5.0 V8-motor met een ZF-achttrapsautomaat. Met 297 kW/405 pk en 515 Nm koppel levert hij moeiteloze prestaties.

De Islay Edition accelereert net als de Works V8 van 0 naar 96,5 km/u in 5,6 seconden, terwijl de topsnelheid 171 km/u bedraagt. Elk exemplaar wordt speciaal geselecteerd en aangepast, met de Defender Suspension Upgrade Kit, bestaande uit een uniek afgestelde ophanging die het comfort en rijgedrag op de weg verbetert dankzij een herwerkte veerverhouding voor de schroefveren en herwerkte schokdempers. De Handling Upgrade Kit is eveneens inbegrepen en omvat de opgewaardeerde remschijven, blokken en remklauwen van de Works V8 om de remkracht te verhogen.

De Defender Islay Edition is beschikbaar vanaf 230.000 pond voor de 90, en 245.000 pond voor de 110.

www.facebook.com/landroverbelgium/
www.instagram.com/landroverbelux/
www.youtube.com/user/LandRoverBELUX