De Freelander, die in 1997 op de markt gebracht werd en waarvan de productie in 2014 stopgezet werd om plaats te maken voor de Discovery Sport, wordt als historisch voertuig beschouwd. De eerste generatie dan toch, die meer dan 9.000 onderdelen van het Heritage-merk bevat.
Hoewel de Discovery Sport een waardige opvolger is, zijn er toch mensen die de Freelander missen. Het gerucht gaat dat Land Rover de compacte SUV in 2021 opnieuw zal introduceren om een groter deel van het segment te veroveren. Volgens Autocar “is Land Rover erop gebrand om dit opnieuw te doen, deze keer met modellen die nog kleiner zijn dan de Freelander Mk1.”
Het automagazine geeft de nieuwkomer een lengte van “ongeveer 4,2 meter”. Dat klinkt logisch wanneer je overweegt dat de Discovery Sport van de voorbumper tot de achterbumper 4,59 meter bestrijkt. Anderzijds wijst Autocar erop dat “de discussie nog gaande is over van welke van Land Rovers drie modellijnen – vrije tijd (met de Discovery Sport als belangrijkste vertegenwoordiger), luxe (de Range Rover) of utility (de volgende Defender) hij deel zal uitmaken.”
Wat heel onwaarschijnlijk is, is dat de autofabrikant een compacte SUV aan elk van de drie lijnen zal toevoegen, zeker wanneer je voor ogen houdt dat Land Rover niet het grootste budget voor onderzoek en ontwikkeling heeft in de sector. Wat de toekomst ook brengt, de Freelander nieuw leven inblazen lijkt hoe dan ook een gegarandeerd commercieel succes.
Van een van de best verkopende voertuigen van het merk in Europa, de Freelander Mk1, werden meer dan 540.000 stuks verkocht tijdens zijn volledige levensduur. Dat model werd opgevolgd door de Freelander Mk2, die uitgeroepen werd tot een van de beste offroadwagens in het compacte segment. Als Land Rover ooit de Freelander Mk3 op de markt zou brengen, zal de scherpere prijs in vergelijking met de Discovery Sport ervoor zorgen dat zijn populariteit zowel bij oude als bij nieuwe klanten verzekerd is.
Maar de weg van ontwerp naar productie is lang en moeilijk. Oorspronkelijk werd al in december 2014 gemeld dat Land Rover van plan was om de Freelander nieuw leven in te blazen, maar het plan werd “op de lange baan geschoven en in het verleden minstens twee keer opnieuw van onder het stof gehaald.”Hoe komt dat? Blijkbaar zou er bezorgdheid bestaan over de eerder kleine winstmarge.
Als de plannen deze keer wel doorgaan, zou de Freelander Mk3 mogelijk een platform krijgen dat de codenaam D10 kreeg. Met deze codenaam, D10, verwijst Land Rover naar een hertekende, goedkopere, kortere versie van het D8-platform (dat gebruikt wordt voor de Discovery Sport, Range Rover Evoque en Jaguar E-Pace).